Pomoc
hans
Dobrý den,
Moje přítelkyně je závislá na pervitinu, který si aplikuje nitrožilně. Jsem s ní poměrně krátkou dobu ale znám jí velice dlouho. Prosím vás o radu, jak ji z toho dostat!! Dělám vše, co je v mých silách. Za tu dobu co jsem s ní vydržela nebrat i 14 dní, a to brala každý den. Jakmile s ní ale nejsem, a to nemohu být neustále, spadne do toho znova a dá si. Jsem zoufalej! Strašně jí to ničí! Psychicky i zdravotně a mě taky, protože to s ní všechno prožívám! V noci má halucinace, mluví ze spaní, má stihomam, chtěla mě jednou i pobodat nože. Přihlásil jsem jí k doktorce, zařídil jsem jí psychiatra, od kterého dostala antidepresiva, kterými se mi už jednou předávkovala. Nevím, co mám dělat. Jsem opravdu v zoufalé situaci! Prosím vás o radu a pomoc!! Děkuji

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
je určitě hezké, že se přítelkyni snažíte takto obětavě pomáhat. Zdá se, že opravdu děláte, co je ve vašich silách - zařídil jste partnerce lékařskou i psychiatrickou péči, snažíte se ji hlídat a opečovávat. V souvislosti s vaším popisem situace mě však spíše napadá, co pro abstinenci dělá sama vaše přítelkyně. Pokud totiž má abstinovat, je potřeba, aby iniciativa a vůle byla hlavně na její straně, aby se aktivně snažila svou závislost nějak řešit. A to mi, bohužel, z vašeho dotazu nějak nevyplynulo. Chce ona sama přestat pervitin brát a eventuelně se léčit, jaké konkrétní kroky je pro to ochotna udělat? Bez toho vaše snahy a podpora budou mít jen obtížně nějaké výsledky. Nelze totiž pomáhat někomu, kdo namá představu, s čím a jak potřebuje pomoci. Chápu, že jste zoufalý a cítíte velkou bezmoc, ale obávám se, že bez vůle a ochoty ze strany vaší partnerky to příliš nemá řešení a vy budete jen stále více vyčerpaný a zklamaný. Zkuste si sám pro sebe nastavit hranice své tolerance, toho, kam až ve své snaze pomoci jste ochoten zajít, kolik a jakých šancí vztahu dáte. Ideální by bylo, kdyby přítelkyně nastoupila do léčby, pro začátek by mohla vyzkoušet i nějaký intenzivní ambulantní program, pokud by se jí abstinence nedařila, zřejmě by byla vhodná pobytová léčba. I kdyby však ona sama nebyla prozatím svolná obrátit se na odbornou pomoc, doporučila bych vám, abyste poradnu, která se zabývá pomocí rodinám a partnerům závislých, obrátil osobně vy. (Níže posílám kontakt). Budete moci problémy probrat s odborníkem a zvážit další kroky a postup, které by mohly vaši přítelkyni motivovat k léčbě a pozitivním změnám.
Držím palce a přeji hodně štěstí a sil vám i vaší partnerce.
Kontaktní centrum Podané ruce
Vídeňská 3
639 00 Brno
Tel: +420 543 249 343
GSM: +420 775 889 919
http://www.podaneruce.cz/programy-a-pece/kontaktni-centra/kontaktni-centrum-videnska-brno/
PS: Jen ještě poznámka závěrem. Z vašeho dotazu je patrné, že parterka může trpět toxickou psychózou. V případě, že se dostane do stavu, kdy bude na zdraví či životě ohrožovat sebe nebo své okolí, neváhejte a volejte záchranku.