Závislost??
N
Dobrý den!
Můj přítel kouří mariuhanu a těď poslední rok a půl začal s pervitinem. Poprvé ji zkusil ve svých 17 letech a občas si ten pervitin dal zhruba za půl roku jednou.Jsem sním 5 let a bohužel jsem to nepoznala, vždy se dokázal z toho nějak vymluvit nebo nepřišel domů. Ale po narození naší dcerky jsem na to přišla.Vystupňovalo se to v kratších intervalech, což je jednou za 14 dní někdy každý týden trvá to tak zhruba dva-tři měsíce. Pokaždé jsem slyšela, že už je to naposledy. Už tak nechci žít a on sám řekl že udělá vše proto, aby toho nechal. Je řidič z povolání a nemůže si toto dovolit. Jen nevíme, zda to nebude na léčebnu. S tím by problém byl, jelikož byl přes rok bez práce a ted práci má.Dovolit si být bez práce opravdu nemůže. Mluvíme o tom vždy říká, že pokaždé,když to předním nikdo vytáhne začnou se mu potit ruce a zvýší se mu tep(pracuje s člověkěm který to užívá denně a bohužel nedá se ten člověk vyměnit. Jiný tam totiž není a napráskat ho také nemůže přišel by o práci i on)neodolá i když chce nedá mu to. Je to slabá povaha nebo to tělo ví jak na to reagovat?Poradte co dál dělat Jak to ma řešit, kdyz se nemůže vyhnout kontaktu s drogou.
Předem děkuji za odpověď N.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Těžko učinit objektivní úsudek, jak na tom partner je - takto přes internet. K tomu je vždy nezbytný osobní kontakt a pohovor s tím, koho se potíže týkají. Dle toho co popisujete je to, ale jistě ne na dobré cestě. Frekvence partnerova užívání se zkracují, což bývá u závislosti zcela běžné. Rozhodně bych viděla jako rozumné vyhledat nejbližší K-centrum pro uživatele nelegálních drog, kde by se partner mohl nezávazně, bezplatně a lze i zcela anonymně poradit, co by se v jeho případě dalo dělat. Možná by mohl prozatím využívat ambulantních služeb, pokud by se toto jevilo jako nedostačující, po té tedy vážně uvažovat o léčbě pobytové.
Netuším, kde žijete, nevím tedy, jaké jsou ve Vašem blízkém okolí možnosti odborné pomoci. Situace je určitě třeba řešit. Máte malé dítě, jistě potřebujete po svém boku plnohodnotného partnera, na kterého se můžete spolehnout...tyto schopnosti bohužel závislé osoby postupně ztrácí a v samotném soužití to přivádí nemalé komplikace.
Je sice hezké, že partner sehnal práci, ale pokud je při jejím výkonu v bezprostředním kontaktu s další osobou, která denně drogy užívá, on sám má s drogami potíže, nedá se absolutně očekávat, že by toto mohl zvládnout a s drogami v těchto podmínkách přestal. Zdali chce přítel přestat užívat, musí se přestat stýkat s uživateli drog, bez toho to bohužel v počáteční fázi (která může být různě dlouhá), nelze. Někteří jedinci by to nezvládli ani po několikaleté abstinenci.
K čemu Vám upřímně řečeno v tuto chvíli je, že sice chodí teď do zaměstnání a vydělává nějaké peníze, když se tímto způsobem díky kolegovi, dostává hlouběji a hlouběji do svých potíží? V samotném výsledku to s největší pravděpodobností dopadne tak, že díky drogám o zaměstnání přijde a jeho závislost se ještě více rozvine...A veškeré potíže, které máte teď, budou mnohonásobně horší...
Napište mi, kde žijete, pokusím se vyhledat možnosti, kam by se přítel mohl obrátit o pomoc. Jistě by bylo velmi rozumné (i s ohledem na malé dítě) začít celkovou situaci vážně řešit. Léčba drogové závislosti se dá poměrně dobře léčit, pokud je dotyčný motivovaný a ochotný spolupracovat. Dnes je již plno lidí, kterým se to úspěšně podařilo, vrátili se plnohodnotně zpět do života a drogy jsou už jen nepříjemnou minulostí.
Odbornou pomoc můžete využít i Vy, veškerá zařízení pracující se závislými pracují též s partnery a dalšími blízkými osobami uživatelů. Je vždy dobré, když se do samotného léčebného procesu zapojí i blízcí, mají pak více informací a snadněji se orientují v celkové problematice. Také je to i určitý druh podpory, kterou si každý, kdo žije se závislou osobou, zaslouží...
Zatím se mějte hezky a ozvěte se.
S pozdravem Markéta K.