rada
eva
prosim vysvětlete mi o co jde,nevim vůbec zda pišu spravně. můj přítel se poslední dobu chová moc divně.je moc často nervozni a naladový.trvá to víc než rok.je pro mě moc divny.někdy přijede, a dokáže být tak nápadivý v milování a vydrží až do rána,nikdy takový nebyl.jindy zas měl pořád nějaké depky-jeho slova,nedokazal si pamatovat,co se mu řeklo,nezodpovědný,často vypráví jak má nějaké vydiny.jindy zas mluvil dlouze o blbostech,jindy zas uklízel až do rána nebo dokazal dělat věci i 2-3hod(vyměnit zařivku, vytiral misnost),prostě ho nechápu.často neměl pojem o čase.znam ho 10let,ale poslední rok,co si našel bydlení někde u kámoše na chatě ho vúbec neznám.stokrát jsem s ním mluvila,pokaždé mě odsekl,že ničemu nerozumím,že jsem blbá a moc poctivá,a že se nemám starat.nebo když za mnou přijel,měl často takové divně červené a obrovské oči,nebo jindy ikdyž byla zima,jemu bylo šíleně vedro, a začal se svlékat,když jsem se zeptala,co dělá,ještě mi vynadal.nebo měl někdy takový zachraptělý hlas,pořad kuckal,často pak pil.jindy zas přijel uplně v jiný čas než měl,seděl asi 10min.pořád chodil po mistnosti,byl protivný,nervozní,podle mého-chovaní jako dítě ve školce,co něco provedlo a bojí se to říct,pak během minuty řekl,že jde domů,odjel autem a za půl hodiny na mě zvoní,uplně veselý,s obrovskou chutí se milovat,někam jet na výlet,atd.vůbec neměl ponětí o tom,kolik je hodin,že byl u mě před chvíli,že jdu rano do práce,že vstávám v 5hod.pro mě to jsou samé šoky,vzal mě k sobě na tu zahradu,pořád vyprávěl,jak tam něco spravuje,nebo jak tam opravuje auta.v poslední době často měnil i kamarady,pokaždé mluvil o nových,já je nikdy neviděla.když jsem se na někoho zeptala,spustil na mě,a už nemluvil.když jsem přijela na tu chatu-můj šok-to,co jsem tam viděla mi nepřípominalo,nic z toho co mi vyprávěl,jak to tam zvelebuje.na té chatě jsem byla 5dnů,kde mi udělal několik moc hnusných věcí,protože byl úplně nepřítečný,doposud to mám pořád živě před očima-dvakrát mě brutálně a v úplném afektu zuřivosti udeřil do hlavy vší silou. jednou mě narazil o takovou železnou konstrukci,kdy po uderu jsem se sesouvala k zemi,dal mi ještě druhou ránu do hlavy vší silou jeho čelem.pak mě tahal po zemi za vlasy,sprostě mě napadal,urážel a vyhrožoval,pak mi dole dokonce držel nůš pred mým krkem a uplně celou dobu řval tak šíleně,pak se zase začal moc smát,protože měl velikou radost,že ja ho ted prosím o život,a že si to chce vychutnat.tohle a mnohem víc trvalo celou noc,až do rána.nebyl to člověk,byl to spíš nějaký lotr z hororu,určitě to nebyl ten, kterého jsem ještě nedávno znala,nebo znala dřív,poslední rok jej neznám.na chatě jsem viděla u něj několikrát,jak si sypal nějaký prášek na alobal,který si zespodu zapálil zapalovačem a tahal to do sebe jako cigaretu,a po chvilce vydechnul ze sebe strašně hustý dým,to opakoval několiktát.on ani neví,že jsem ho viděla.nebo jsem ho slyšela,jak se baví s nějakýma klukama,že jde zas vařit,nebo se chlubil klukům jaké má krásné čisté krystalky,jak mu krásně zmrzli a teď jak jsou krásné kapičky. nic nechápu-zřejmě je můj přítel psychopat,nebo je takzvaně na hlavu z toho,že už asi víc než 5let nepracuje. ale vždycky mi říkalže má další kšef na opravu auta,nebo že někam jede.přestal vůbec o sobě mluvit.vím jen,že věděl celý život,že drogy nenávidím,neuznávám, a vůbec neznám nic o nich. a injekce jsem nikdy u něj neviděla,to bych si všimla.jsem až moc všímavá-jako prodavačka to mám naučené perfektně.pokud jsem bydlela v jeho blízkosti,věděla jsem o něm vše,byly jsme spolu denně od rána do večera,ikdyž jsme spolu nikdy nebydleli.věděla jsem o věech jeho kamarádech,o všech věcech,mluvil o všem.pak jsem se odstěhovala asi 60km od něj,jezdil ke mě pořád,pak mě začal brát na dlouhé výlety,kupovat mi věci.a tehdy začal být jiný,dokonce vydržel celou noc a den řídit,bez přestávky.prosím moc o radu,co je to za člověka,dokonce i jednou,když jsem mu řekla,že s ním už nechci být,mi zavolal,že pokud s ním nebudu,tak si na té chatě jde vzít lano z auta a jde se oběsit.že já s ním musím být,protože on mě potřebuje, a takové věci. bylo to pro mě hrozné,věděla jsem jen,že to nesmím dovolit,tak jsem s ním po telefonu mluvila,až do rána do 5hod a pak musela jít do práce,a jemu to vůbec nevadilo.pak přijel,a nic nevěděl.a toho je mnohem víc.ja potřebuji zjistit,co je zač,pokud je nemocný, na co a jak pomoci. děkuji a prosím vás moc-poraďte.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte velké obavy, nevíte, co se děje, a ráda byste věděla, co příteli je a mohla mu nějak pomoci. Je mi líto, ale to, co popisujete, stoprocentně chování člověka závislého na pervitinu. Popisované změny nálad (veselost, chuť se milovat, jen na výlet) po přes dlouhé= mluvení o nepodstatných věcech, neschopnost dokončit jednoduchý úkol, nespolehlivost, nezodpovědnost až deprese, podrážděnost, agresivitu a případně halucinace (vidiny). Tomu, že má s drogami závažný problém vypovídá i to, že je 5 let bez práce, žije na jakési chatě, jež zdaleka nevypadá na to, že by jí zveleboval, má podivné kšefty, střídá kamarády, neseznamuje Vás s nimi, nemluví o svém soukromí. Z popisu toho, co jste s ním zažila na té chatě, v době, kdy jste tam s ním byla, soudím, že drogy zároveň vyrábí (ve slangu "vaří" a pervitin pak má krystalickou strukturu, to je to, o čem jste ho zaslechla mluvit) a patrně prodává. Krom toho je zcela jistě sám užívá - popisovaný způsob kouření přes alobal je možný i u pervitinu, není nezbytné, aby si drogu aplikoval injekčně. Odmítá se s Vámi o svém chování bavit, napadá Vás slovně i fyzicky. Násilí, kterého jste byla obětí v době pobytu na chatě svědčí o tom, že přítel rozhodně není v pořádku, a patrně trpí toxickou psychózou z užívání pervitinu. To, co Vám provedl, by bylo rozhodně trestně stíhatelné jako ublížení na zdraví a omezování osobní svobody. Nebrala bych to na lehkou váhu.
Pokud mohu mít doporučení - odejděte, dokud je to možné a dokud Vám přítel v nějaké podobném amoku skutečně neublíží. Chápu, že máte strach, vyhrožuje Vám a vydírá sebevraždou. A přitom je mu úplně jedno, co zakoušíte Vy. Zkuste se zamyslet nad tím, jaký má takový vztah smysl hlavně pro Vás a zda jste takto spokojená - přítel bere drogy, s největší pravděpodobností je vyrábí, nemá práci, žije v podivném prostředí na chatě, je nespolehlivý, nezodpovědný, nerozumíte jeho náladám, nesděluje Vám nic ze svého soukromí, je na Vás agresivní slovně i fyzicky... Pokud přítel nepřestane brát drogy, situace se nezmění, spíš se bude horšit. Vzhledem k tomu, že není schopen ani před Vámi přiznat, že je užívá, není moc velká naděje, že by se rozhodl s nimi skončit. To může trvat celá léta, než k tomu dojde, a po tu dobu s ním budete prožívat stejné či horší utrpení jako teď. Rozhodnutí je samozřejmě na Vás.
Pokud byste se o tom chtěla s někým z odborníků poradit osobně, mohla byste se bezplatně a anonymně obrátit na kontaktní centrum pro uživatele drog, kde nabízejí poradenství i pro rodinné příslušníky a blízké závislých. Níže posílám kontakt.
Držím moc palce a myslete především na sebe.
Opava, Krizové a kontaktní centrum Pod slunečníkem
Hradecká 16, Opava, 746 01
telefon: 553718487
Antonín Daněk
http://www.podslunecnikem.cz/