aceton
Scala
dobrý den, dcera užívá zřejmě pervitin, nebydlí s námi (21 let), teď jsem ji viděla, hubená a je z ní cítit strašně aceton - co to prosím znamená?
Děkuji
Scala

Odpověděl: Jakub Minařík
No, buď aceton užívá jako drogu, mohlo by se jednat o jednorázový experimet, nebo i závislost. Závislost má ale i další příznaky (zhubnutí je jeden ze symptomů také), ale bývá přítomno sociální selhávání, viditelná změna životního stylu a další symptomy. Nicméně - asi byste psala více příznaků, kterých jste si všimla.
Aceton je také typický při cukrovce. Taková příčina by byla na pováženou, aceton by znamenal dekompenzovaný stav a a věk dcery by nejspíše ukazoval na diabetes prvního typu, který může být vážným, akutně vzniklým onemocněním  pro pozorovatele zvenčí bez jasné příčiny. Takové onemocnění vzniká z plného zdraví a bez léčby je smrtelné. Doporučoval bych bezodkladnou návštěvu lékaře. Hned.
Samozřejmě - dcera mohla také s acetonem pracovat, něco natírat?
Pokud mohu kít dobrou radu - zkustre se dcery normálně zeptat, protože prostě máte starost. Otázku doplňte otázkou na močení a žízeň - pokud má dcera velkou žízeň, hodně pije a hodně močí (pila a močila by opravdu hodně), běžte k lékaři ještě dnes. Bude to nejspíše ta cukrovka a nemá cenu čekat, až dcera bude v diabetickém komatu. S těmito příznaky vás nevyžene žádná ambulance ani nemocnice, ani kdybyste přišli o půlnoci a ve svátek.