drogy?
rodič
Dcera je velmi unavená, spí i přes den, často přijde dřív ze školy, protože je jí tzv.špatně, neprospívá, chodí za školu, ale netoulá se jde domů a spí, poslední dobou se mi navíc zdá hodně roztěkaná. letos v srpnu jí bude 18, bojím se jestli nejde o drogy

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
vaše obavy, zda za změnami v chování dcery není užívání drog, jsou zcela pochopitelné. Bohužel, obávám se, že takto přes internet na vaši otázku nelze s jistotou odpovědět. Chování vaši dcery může být ovlivněno drogami (nejspíše opiátového typu), případně léky se sedativním účinkem, ale příčinou může být i něco jiného - namátkou mě napadá např. rozvinutá depresivní porucha. Ale jak jsem již zmiňovala, spolehlivě se to určit nedá.
Za důležité bych považoval to, zda jste již zkoušela s dcerou na toto téma promluvit. Tím by nejspíše bylo potřeba začít. Najít vhodnou chvíli a zmínit, že jste si všimla zásadních změn v jejím chování, že o ni máte obavy a optat se, zda ji něco netrápí, nemá nějaké potíže. Není nutné primárně se vyptávat, zda náhodou nebere drogy. Spíše ten problém otevřít jako celek s tím, že vás drogy samozřejmě napadly jako jedna z možných příčin. Uvidíte, jak se k tomu dcera postaví, nakolik bude ochotná s vámi komunikovat.
Myslím, že by pro vás mohlo být přínosem, kdybyste věc probrala osobně s odborníkem na tuto problematiku a na rozhovor i případná další řešení se předem připravila. Pouze v rámci osobní konzultace existuje prostor situaci uchopit komplexně a zvážit všechny aspekty, které ji provázejí. Můžete se např. obrátit na nejbližší kontaktní centrum, která většinou poskytují bezplatnou a případně i anonymní pomoc také rodičům, kteří řeší podobné problémy, jako aktuálně máte vy. Můžete se podívat na www.drogy-info.cz vpravo do rubriky Mapa pomoci a ve vyhledávání zadat lokalitu a kontaktní centrum, případně znovu napište a uveďte dostupná větší města, poradnu vám vyhledáme.
Jinak se můžete podívat také do rubriky pro rodiče na těchto stránkách, určitě tam najdete užitečné informace.
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Mějte se hezky a ať všechno dobře dopadne.