Narizena lecba
evasek
Dobry den
Dospely svagr bydlel dosud s rodici, nedavno ho vyhodili z bytu, protoze u nej nasli pervitin. Priznal se, ze je jiz vice jak pul roku drogove zavisly. Nikdy nemel zajem pracovat, uz drive kradl rodicum penize, veci z bytu a prodaval je, myslim, ze problem s drogami ma mnohem delsi dobu. Dluzi spouste lidi penize a my o nej mame starch nejen kvuli drogam, ale take se bojime, aby si s nim nechtel nekdo vyridit ucty. Chci se zeptat, za jakych okolnosti je mozne naridit soudne lecbu ( svagr se lecit sam nechce ) ?
Dekuji predem za odpoved

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den.
Možnosti nedobrovolné léčby závislosti u zletilých jsou poměrně omezené a upravuje je legislativa. V akutních případech, kdy dotyčný ohrožuje na zdraví či životě sebe nebo své okolí, je třeba volat záchranku, která jej odveze na psychiatrii. Zde bude hospitalizován tak dlouho, dokud tento akutní stav trvá, což většinou bývá krátce (řádově max. pár dní). Nejedná se tedy o léčbu závislosti, s delším pobytem a léčbou by musel dotyčný souhlasit. Pouze v případech, že se jeho stav nelepší, lékaři mohou požádat soud o prodloužení nedobrovolné hospitalizace. V převážné většině případů se jedná o pacienty, u kterých je mimo závislosti diagnostikována i další závažná porucha.
Dále je možno závislého nedobrovolně hospitalizovat v případech, kdy je u něj omezena způsobilost k právním úkonům, konkrétně k rozhodování o léčbě. (Právní způsobilost může být omezena např. i pro nakládání s penězi ap.). O omezení způsobilosti k právním úkonům a ustanovení opatrovníka rozhoduje soud na základě podaného návrhu s přihlédnutím k vypracovanému znaleckému posudku lékaře-psychiatra.  (Tento návrh může podat např. rodina, blízcí, ošetřující lékař...). V případech, kdy se jedná "pouze" o diagnózu závislosti, soudy obvykle omezují dotyčného jen co se týče nakládání s finančními prostředky.
Další situací, ve které může být léčba soudem nařízena je, pokud se dotyčný v souvislosti se svou závislostí opakovaně dopouští trestné činnosti. Soud pak v rámci vyneseného rozsudku za tuto trestnou činnost může, (ale nemusí), nařídit ochrannou léčbu. Dle situace může probíhat ambulantně, pobytově nebo i ve výkonu trestu odnětí svobody.
Chápu, že je to pro vás jako rodinu deprimující situace, ale možnosti nedobrovolné hospitalizace jsou skutečně poměrně omezené. Už z toho důvodu, že nedobrovolná léčba závislosti bez vlastní motivace závislého zřídka vede ke kýženému výsledku a dotyčný se většinou k užívání vrací.
Jinak je celkem pochopitelné, že rodiče švagra z domu vykázali. Jestliže doma kradl, nepracoval a hrozily ev. exekuce a nepochybně i další problémy, často toto bývá jediné rozumné řešení situace. Někdy právě ta ztráta zázemí, komfortu a rodinných vazeb závislého přiměje k tomu, aby své postoje přehodnotil a začal se vážně zabývat změnou životního stylu a tedy i léčbou závislosti. Určitě to teď není pro rodiče snadné období, doporučila bych jim obrátit se na některou z organizací, které poskytují poradenství a pomoc rodinám závislých. Získali by potřebnou oporu a navíc mohli spolu s odborníkem konzultovat jak dále postupovat, aby syna k nějakým pozitivním změnám co nejúčinněji motivovali. Pokud by o něco takového měli zájem, znovu napište a uveďte region, někoho vám doporučíme. Nebo se mohou obrátit na nejbližší kontaktní centrum, jejich adresář s vyhledáváním najdete na www.drogy-info.cz
Tak ať to nakonec všechno dobře dopadne.