omezovani svobody
romek
Dobrej den ja mam takovej problem pracuji ve skodovce a zacali nam davat testy na drogy presne musime davat moc a pak to jeste putuje do laborky presne se me jedna oto ze ja kourim marihuanu spoustu let ale nepiju a nekourim a oni tady v fabrice nedelaj rozdil jestli jsem skourenej v praci. Ja osobne si dam vzdy jen po praci muzou me takle omezovat v soukromim zivote me se to nelibi a nejsem tu sam co bys teme poradili prestat nechci ja stim nikomu neublizuju tak nevidim duvod proc se nechat takle omezovat dekuji predem za odpoved

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den.
Pokud chce zaměstnavatel vyvozovat pracovně-právní důsledky z užívání drog zaměstnancem, musí především prokázat, že zaměstnanec je na pracovišti pod vlivem psychotropní látky. Vzhledem k tomu, že orientační testy z moči detekují metabolity THC dlouhou dobu po užití marihuany (až 1 měsíc, výjimečně i déle), nelze jimi prokazovat, že zaměstnanec je aktuálně pod vlivem THC. K tomu je třeba provést laboratorní testy z krve, které umožňují rozlišit, zda se jedná o metabolity THC a nebo tzv. „aktivní THC", jehož přítomnost znamená, že jste pod vlivem marihuany. Toto „aktivní THC" lze z krve prokázat maximálně 18 hodin po jejím užití. V případě, že by vám tedy hrozily pracovně-právní komplikace na základě orientačního testu z moči, přičemž byste si byl vědom, že marihuanu jste měl před delší dobou, než je těch výše zmiňovaných 18 hodin, trvejte na odběru krve a laboratorním testu, který prokáže, že ačkoli marihuanu někdy užíváte, nejste v rámci výkonu zaměstnání pod jejím vlivem.
Mějte se hezky.