Uspání 8měsíční dcery
Arenix
Dobrý den,
nevím na koho se obrátit a tak to zkouším u Vás. naše dcera, které je 8měsíců v noci nemůže usnout. Pokud už usne tak se probouzí cca po 2-3hodinách. Vyzkoušel jsem bylinkové čajíčky a mastičky na prsíčka. Ale nic. A tak mne napadla tato myšlenka odvar z makovic. Nemějte mne za nějakého blázna, že chce trošku čaje pro svou dceru, ale to nevyspání a neustálý stres v práci je dosti náročný. Je tedy tato varianta vhodná?? A pokud ano, kde mohu koupit extrakt?? Arenix

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste ze situace zoufalá a vím, jak je takové nevyspání vysilující. Zvlášť, pokud je dceři osm měsíců, a po celou dobu má takové potíže se spaním. Věřím, že byste vyzkoušela již cokoli, jen aby to zabralo a mohla jste se vyspat. Nicméně před odvarem z máku Vás musím varovat. Odvarem z makovic se sice kdysi v minulosti opravdu uspávaly děti, ale v době, kdy se  nevědělo, co odvar z nezralých makovic obsahuje. Z jiných, než nezralých makovic tento odvar neuděláte, a to z jednoho prostého důvodu... Z nezralých makovic se totiž získává opium. Účinnou látkou opia je především morfin, a také řada dalších alkaloidů. Asi už chápete, kam tím mířím. Odvarem z makovic byste své dceři připravila intoxikaci opiáty, což asi není Váš úmysl. V minulosti, dokud nebyly účinky látek z makovic dostatečně prozkoumané, se to patrně moc neřešilo (on ten odvar samozřejmě má samozřejmě neporovnatelně slabší účinky než užití samotného morfinu). Taky se dřív dávalo dětem pít pivo... aby dobře spaly. V současnosti už  to také asi nikdo nedělá, že.
Myslím, že by bylo možná na místě poradit se s někým z odborníků - možná dětským psychologem/psycholožkou, jak řešit potíže se spánkem u Vaší dcery. Napadá mě, že úpravou některých návyků, které máte zavedené, by se to mohlo zlepšit. I u dětí je potřeba nějaká spánková hygiena a ideální je, pokud se naučí usínat samy (což tedy chce i ze strany rodičů jisté úsilí). Dcera by pak neměla Vaši přítomnost spojenou s usínáním a pokud by se v noci vzbudila, usnula by pak zase sama, aniž by Vás vyžadovala. Pokud ovšem kojíte, tak je situace trochu jiná.
A výše uvedené jsou jen obecné informace.  Neznám samozřejmě podrobně Vaši situaci, dceřin zdravotní stav... Víc byste se o tom mohla dočíst v některých knihách o dětské nespavosti (např. od J. Prekopové: Proč dítě nemůže spát).
Vím, že Vám tím mnoho nepomůžu, ale buzení dítěte po dvou až třech hodinách je v tomto věku poměrně běžné, zvláště pokud kojíte. Upraví se to zpravidla poté, co přestanete v noci kojit. Pokud v noci nekojíte, a dcera se stejně budí, tak zkuste některé z rad z výše uvedené knihy.
K Vaší poslední otázce - z toho, co jsem uvedla, je asi zřejmé, že extrakt z makovic nikde nekoupíte. Opiová tinktura (v podstatě slabě zředěný extrakt z makovic) se podává dětem matek, které v těhotenství braly opiáty (např. heroin) k potlačení abstinečních příznaků po porodu.
Pokud je to pro Vás natolik velký problém, že Vás to omezuje ve Vašem životě s dítětem i v zaměstní, tak se neváhejte obrátit na někoho z profesionálů osobně - získala byste potřebnou podporu, informace a doporučení, jak postupovat dál. Pokud jste z Prahy, mohu doporučit kolegyni dětské psychology z psychologické poradny střediska ROSA http://www.spod.cz/.
Přeji hodně štěstí a držím palce.