akutní odvoz na léčbu
jitka
Dobrý den,
přítelův syn nezvládá bojovat se závislostí na pervitinu. Má úzkostné stavy, mluví o sebevraždě. Je nějaká možnost ho ihned odvézt do nějaké léčebny, nebo je vše pouze na objednání?
Děkuji za odpověď
Jitka

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Jitko.
S nedobrovolnou hospitalizací se to má tak, že v případě, kdy chování dotyčného ohrožuje jeho samotného nebo jeho okolí na zdraví či životě, je potřeba volat záchranku. Odvezou ho na psychiatrii, ale hospitalizace trvá pouze tak dlouho, dokud trvá tento akutní stav. Nejedná se tedy o léčbu závislosti, s tou by musel dotyčný souhlasit. Pouze v případě, že lékaři usoudí, že stav je natolik závažný a nelepší se, že je nutno pobytovou léčbu prodloužit, ačkoli s tím závislý nesouhlasí, mohou požádat soud o prodloužení hospitalizace. V těchto případech se však téměř vždy jedná o situaci, kdy mimo diagnózy závislosti je přítomna ještě další závažná psychiatrická diagnóza.
Další možnost představuje ochranná léčba nařízená soudem v rámci rozsudku v trestním řízení. To však znamená, že dotyčný musí opakovaně v souvislosti se svou závislostí páchat trestnou činnost a soud může, (ale nemusí), jako součást potrestání nařídit ochranné léčení, ať už v rámci výkonu trestu odnětí svobody nebo na svobodě v případě např. podmíněného odsouzení.
Chápu, že je to pro vás těžké, chcete synovi svého přítele pomoci a uvědomujete si, že léčbu potřebuje. Bohužel, možnosti nedobrovolné léčby u zletilých jsou dosti omezené, a to i z toho důvodu, že pokud se dotyčný sám léčit nechce, málokdy to splní očekávání a vede k abstinenci. Nejrozumější by určitě bylo pokusit se syna motivovat k tomu, aby svůj život chtěl změnit on sám a nastoupil léčbu dobrovolně. Určitě to není jednoduché, proto bych vám doporučila, abyste se i s přítelem o možnostech, jak se situací naložit, zašli poradit za odborníkem osobně. Takovýto problém lze jen obtížně vyřešit ze dne na den a domnívám se, že by bylo rozumné, abyste měli oporu a možnost konzultovat své další kroky s někým, kdo má s řešením takovýchto obtíží zkušenost. Mohli byste se obrátit např. na nejbližší kontaktní centrum, která zpravidla tento druh poradenství poskytují. Adresář s vyhledáváním dle regionů najdete na www.drogy-info.cz v rubrice Mapa pomoci. Nebo znovu napište, někoho vám doporučíme.
Hodně štěstí a sil.
PS: V případě, že by se syn přítele rozhodl léčbu dobrovolně nastoupit, může se rovněž obrátit na kontaktní centrum. Zde mu ji pomohou zprostředkovat a také s ním proberou, jaké existují typy léčby (např. ambulantní, terapeutická komunita, psychiatrická léčebna ap.), a která z nich by byla optimální.