pervitin
kája
Dobrý den chtěla jsem se zeptat, je mi 17 let ... a měla jsem před pár měsícema problémy s pervitinem,2 měsíce jsem čistá ale furt na to myslim ze bych si dala i se mi o tom občas zdá ale nemyslim si že bych měla jít se někam léčit.prosím o radu.Děkuji s pozdravem Karol.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že jste velice statečná, že jste se rozhodla s užíváním pervitinu přestat, a také napsat sem, když Vás provázejí při absinenci potíže. To, že se Vám po nějaké době bez drogy vrací vzpomínky na ni, máte sny o drogách, chuť si dát, je poměrně obvyklé a setkává se s tím každý, kdo měl s drogou nějakou delší zkušenost a nějakou dobu abstinuje. Není to o tom, že byste to nějak nezvládala, není to vada charakteru, ale logický důsledek předchozího užívání drog - tedy psychické závislosti na droze. Bohužel to poměrně dlouho trvá, než tyhle příznaky vymizí, ale můžu Vás uklidnit, že postupem času se budou zmírňovat a nakonec vymizí úplně. Pokud se Vám podaří vydržet abstinovat i přes tyhle nesnáze, za pár měsíců nebo let si na pervitin nevzpomenete. Vím, že to pro Vás musí být dost náročné. Nemyslím, že byste se v tuto chvíli měla jít někam léčit, první kroky v abstinenci máte již za sebou.
Co Vám můžu doporučit, je jednak pár rad, jak to lépe zvládat, a jednak možnost si jít o tom s někým z odborníků promluvit. Existují např. doléčovací centra, která nabízejí poradenské ambulantní služby lidem, kteří jsou po léčbě z drog nebo sami delší dobu abstinují (dva měsíce jsou doba, která se obvykle považuje za základ, kdy je možné přijmout klienta v rámci doléčovacího centra). Služby bývají bezplatné. Možná by Vám to mohlo pomoci se v situaci lépe zorientovat, získat potřebnou podporu... Měla byste možnost si o věcech, které Vás trápí (sny, chutě na drogy), promluvit s někým, kdo Vás nebude nijak hodnotit, bude Vám naslouchat a bude se Vám snažit pomoci v situacích, kdy si třeba nebudete vědět rady.
Jinak základní doporučení, pokud byste se rozhodla to zvládnout i dál sama, bez odborné podpory, jsou:
- vyhýbat se pokud možno lidem, kteří berou, místům, kde se bere, případně je máte s drogami spojená, nevystavovat se riziku, že s drogou setkáte
- vyhýbat se pokud možno ostatním návykovým látkám (včetně alkoholu, odstraňuje zábrany a může být spouštěč pro opětovné užití drogy)
- naplánovat si nějak denní režim, abyste měla zaplněný čas, a nezbývaly Vám volné chvíle, kdy nevíte, co dělat, nudíte se - může to být spouštěč pro uvažování o užití drogy
- zkuste se obklopit lidmi, kteří drogy neberou, vyzkoušet nějaké aktivity, koníčky, které jste bud dřív dělala, nebo budou úplně nové - možná Vás to ze začátku nebude úplně bavit, ale po čase byste tomu mohla přijít na chuť i měla nějakou náplň volného času
- pokud Vás přepadne chuť na drogy, tak se nad tím zastavte a zkuste analyzovat, v jakých situacích se to stává nejčastěji (když pominu přímo setkání s drogou nebo s lidmi, co berou, tak to bývají často stresové situace, nějaké emoční vypětí - úzkost, vztek, konflikt s blízkými, ale i hudba, kterou máte spojenou s drogami...), pak se na to budete moci lépe připravit a lépe to do budoucna zvládnete
Pokud byste se chtěla na něco dozeptat nebo byste chtěla využít kontakt na nějaké doléčovací centrum, tak mi znovu napište. Jestliže byste měla zájem o kontakt na odborníky, tak mi prosím jen napiště, odkud jste, abych Vám mohla vhodný kontakt vyhledat.
Zatím držím palce.