těhotná+pervitin
lolita
Dobrý den,jsem asi v 6.týdnu těhotenství a 2 roky užívám pervitin(nitrožilně).Poslední půl rok snižuji dávky a už nevyhledávám drogu pravidelně(denně).V době těhotenství jsem užívala 3-4 do týdne asi celkově gram pervitinu a ted\' se bojím přestat úplně aby se nestalo něco s miminkem...nedokážu to říct na gynekologii že beru a proto zvažuji i potrat ne jen kvůli mé závislosti ale i mojí životní situaci.Kdybych věděla od počátku o těhotenství,neváhala bych a přestala brát a miminko si nechala.Než jsem zjistila že jsem těhotná ještě jsem asi dvakrát pila dost alkoholu a kouřila trávu.Každý den myslím na to jestli je vše v pořádku a jestli když přestanu ze dne na den brát pervitin stane se něco vážného s miminkem..hlavně mně nikam neposílejte,bylo by mi dost trapně svěřit se že beru drogy v těhotenství..děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Jsem ráda, že jste sebrala odvahu napsat aspoň prostřednictvím této poradny.
Co se týče vývoje embrya v této fázi, tak platí pravidlo, že v prvním měsíci těhotenství miminko buď přežije a bude v pořádku (poškozené buňky se nahradí) nebo nepřežije (a dojde k samovolnému potratu). Je to buď a nebo. Takže to vypadá, že k fatálnímu poškození nedošlo. Tím, že přestanete brát pervitin, miminku rozhodně neublížíte. To by mohlo platit pouze v případě, že byste denně a dlouhodobě brala opiáty nebo jiné látky, které působí závažnou fyzickou závislost - a při jejich vysazení a následných abstinečních příznacích (které by pociťovalo i nenarozené dítě) byste o něj mohla přijít. V případě stimulačních drog to neplatí. Takže přestat opravdu můžete, a samozřejmě by to bylo to nejlepší, co můžete udělat.
V případě, že byste se z důvodu užívání drog a špatné sociální situace rozhodla pro ukončení těhotenství, je to samozřejmě pouze Vaše volba.
Nevím o Vás moc informací, takže nedokážu posoudit, nakolik obtížné by pro Vás bylo dítě si ponechat a zajistit mu (i sobě) vhodné životní podmínky. Také nevím, jak jste na tom s otcem dítěte - zda o Vašem těhotenství ví, zda je také uživatel drog nebo není, zda by Vám byl schopen a ochoten pomoci, také nevím, jaké máte kontakty se svou rodinou, zda lze od nich očekávat nějakou podporu... Není to jistě jednoduchá situace, ale věřte tomu, že zvládnout se dá.
Sice píšete, abychom Vás nikam neposílali... ale já to přesto zkusím. V Praze i jiných městech je možné se obrátit na zařízení, která se věnují těhotným uživatelkám drog a matkám, které mají děti, a berou drogy... Nejste tedy rozhodně jediná, kdo se ocitl v podobné situaci. Pokud byste se na ně obrátila, nikdo na Vás nebude koukat skrz prsty a nějak Vás hanět, a spíš byste získala pochvalu za to, že jste se rozhodla se svou situací urychleně něco dělat. Získala byste potřebnou podporu, jak co se týče abstinence od drog, tak i ve všech ostatních věcech - těhotenství, příprava zázemí pro miminko, sociálně právní pomoc (jak je to s mateřskou, jak zařídit nějaké sociální dávky, zajistit bydlení, zajistit výživné pro dítě od jeho otce...). Myslím, že pokud byste takovou podporu měla, že by se Vám dost ulevilo.
Jedná se o ambulantní zařízení, takže nikoli pobytovou léčbu. I ta je ale samozřejmě možná, existuje terapeutická komunita Karlov, která je speciálně určená pro těhotné, které se chtějí léčit z drog, a maminky s malými dětmi (které mohou být po dobu léčby s nimi).
Když mi napíšete, odkud jste a kolik je Vám let, tak Vám můžu vhodné zařízení doporučit.
A držte se. Rozhodně se s tím dá něco dělat. Pokuste se abstinovat, a pokud by se Vám to nějak vymklo z ruky, tak můžete bez obav využít odbornou pomoc.