koka čaj
MB
Dobrý den,
lze, je povoleno, přivézt si z Jižní Ameriky, čaj (sypaný, sáčkovaný) z koky? Informace z Kolumbie jsou takové, že vývoz, je to mimochodem i na krabičkách, je legální, ale co dovoz do ČR.
děkuji za informaci
MB

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
z právního hlediska by záleželo na tom, jaké látky by "čaj" obsahoval. (Na to, co se píše v Kolumbii na krabičkách, bych raději moc nespoléhala).
Pokud by se jednalo o "čaj" z kokainovníku pravého, teoreticky by mohl obsahovat, byť minimální množství kokainu, což je alkaloid z rostliny kokainovníku pravého (a také dalších druhů kokainovníků). Pakliže by tedy byla při chemické analýze "čaje" zjištěna přítomnost benzoylekgoninmetylesteru (= chemický název účinné látky kokainu), mohly by nastat při převozu přes hranice určité potíže. V případě převozu přes hranice navíc neplatí kritérium tzv. "množství většího/menšího než malého", převoz psychotropní látky je trestný vždy, v jakémkoli množství. Těžko předvídat, jak by kontrola celní správy reagovala v případě převozu např. jedné krabičky tohoto "čaje" a jaký je standardní postup.
Chápu, že by to byl stylový kolumbijský suvenýr, ale mně osobně by se kvůli tomu riskovat nechtělo.