toxická psychóza vs. schizofrenie
Soleil
Dobrý den,
chtěla bych se Vás zeptat, jestli by případ mého syna spadal do kategorie pacientů, kterými se centrum Podané ruce zabývá.
Synovi je 19 let a od podzimu je léčen pro psychózu, pro paranoidní schizofrenii. Má za sebou dvě výrazné období konzumace marihuany (zima 2011 dva měsíce a podzim 2011 také asi tak v množství i 5ti jointů denně), s tím, že příležitostným konzumentem marihuany je od svých 13ti let.
Musím dodat, že od 7-8mi let se léčil kvůli Tourettovu syndromu, což ho predisponuje pro sociální handicap, deprese apod., což řešil konzumací marihuany (občasně i extázi). Jeho osobnpost je komlikovaná, je výrazně inteligentní, měl dobré výsledky ve škole, ale je nepřizpůsobivý, neakceptuje autority. K propuknutí psychózy vedly i rodinné zvraty, jako odstěhování do ciziny, kde navštěvoval mezinárodní školu. Ukončil v polovině střední školy studium a vydal se hledat práci do Anglie, kde strávil sám půl roku ( viz zima 2011) a nakonec rozvod rodičů.
Od listopadu je léčen Risperdalem a od půlky prosince 2011 užívá Zyprexu, Cipralex a Abilife. Neustále přemýšlím, jaký vliv na jeho současný stav měla konzumace marihuany a jak odlišit schizofrenii od toxické psychózy? Mám pocit, že jeho ošetřující psychiatr nepřikládá jeho drogové anamnéze patřičnou váhu.
Jeho život je nyní velmi omezený, bez náhledu na situaci a jeho budoucí život.
Předem děkuji za odpověď,
S pozdravem E.K.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
z Vašeho popisu se zdá, že vlivů na propuknutí nemoci bylo zřejmě mnoho, od vrozené dispozice po různé okolnosti v osobním a rodinném životě. Je dost pravděpodobné, že kouření marihuany také neprospělo. Nerada bych ale "opravovala" synova psychiatra, především on ho zná osobně, má k dispozici celkovou anamnézu, pracuje s ním dlouhodobě. Je tedy ten nejpovolanější, kdo by se měl v synově situaci orientovat. Pokud se Vám jeho postupy nezdají v pořádku, doporučila bych navštívit jiného psychiatra a vyslechnout si i jeho názor. V každém případě, Váš syn se nezdá primárně drogovým pacientem, ale spíše psychiatrickým. Podané ruce (organizace sídlící na Moravě, která není nijak propojena se Sananinem, provozujícím tyto stránky) se zabývají především drogami, i když se mezi těmito klienty velmi často objevují i lidé s další, psychiatrickou diagnózou. Můžete se s nimi zkusit spojit, popsat jim situaci, mají i své psychiatry, třeba by byl dobrý názor právě od nich. Záleží na tom, co od této spolupráce očekáváte. Váš syn se pravděpodobně zcela psychiatrické péče v dohledné době nezbaví, šlo by tedy spíše o paralelní péči. Ve Vašem výčtu mi trochu chybí také nějaká psychoterapeutická péče, nejen farmakologická (možná to jen neuvádíte). Tu byste mohli právě v Podaných rukou najít. Mohla by se týkat právě budoucího života a náhledu na situaci, v tom mu léky příliš nepomohou.