Těhotenství a drogy
Lara
Můj dotaz je ohledně celkové závislosti drog a těhotenství ...Závislost mě provází již od 14.roku mého života, je mi 29let a abstinuji od heráku .Mezi tím jsem abstinovala,cca4-5let od perníku.Jehlám jsem řekla dost.Dodělala školu, snad i po světě jsem cestovala a po té co jsem se vrátila zpět,nenápadně mě drogy začly opět pronásledovat.Tedy konkrétně ,,pečko\",ale již ne nitrožilně, nýbrž šňupem.Neužívám denně,ale 1 týdně.Náhodně jsem s přítelem otěhotnila,začla jsem drogu vynechávat,ale stalo se, už několikrát, jsem se zlomila a podlehla.pouze po troškách,ale přeci.Muj dotaz zní- Je i tato míra pro plod nebezpečná?A jestliže ano,jak?Díky za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Rozhodně je dobře, že píšete a sháníte si informace...
Užívání pervitinu v průběhu těhotenství má samozřejmě vliv na nenarozené dítě. Níže uvádím zdravotní důsledky pro matku a především pro dítě v průběhu těhotenství a po porodu (z www.drogy-info.cz Otevřít odkaz v novém okně, bulletin Zaostřeno na drogy s tématem Návykové látky v těhotenství):
(Kopírovaná část, více na uvedeném odkaze).
,,Stimulancia způsobují periferní vasokonstrikci, tachykardii matky, zvýšenou irritabilitu dělohy. Výrazná vasokonstrikce způsobuje snížení průtoku v děložní tepně, zvýšení vaskulární rezistence, což se projeví jako hypoxémie, hypertenze a tachykardie plodu. Vlivem chronické hypoxie se rodí plod s nízkou porodní hmotností a se známkami nitroděložní růstové retardace. Je prokázáno rovněž vyšší procento předčasných porodů. Při abúzu metamfetaminu je také prokázán vyšší výskyt placentárních změn, které mohou vést k odloučení placenty a syndromu náhlého úmrtí novorozence. Časné důsledky působení drogy na novorozence - novorozenci vystavení účinkům stimulačních drog samotných nebo v kombinaci s jinými drogami vykazovali nižší porodní hmotnost, menší obvod hlavičky, kratší dolní končetiny, vyšší relativní riziko výskytu defektů močové a pohlavní soustavy a nižší skóre v neonatálním hodnocení vývoje ve srovnání s dětmi bez drogové expozice. Děti vystavené účinkům stimulačních drog jeví známky akutního abstinenčního syndromu, pro který je typická menší intenzita a kratší trvání, než můžeme pozorovat po opiátech. Projevuje se přítomností hypertonu, irritabilitou, bleskovými reflexy, křečemi, apnoickými pauzami, průjmy. Mohou se vyskytovat poruchy spánku, třes, abnormální evokované zrakové potenciály a abnormální EEG záznam. Pozdní důsledky působení drogy na novorozence - četné studie zaznamenaly neurobehaviorální a vývojový deficit u dětí vystavených in utero účinkům stimulačních drog. Další zaznamenané známky intrauterinní expozice jsou zvýšené riziko anomálií srdce a vylučovací a pohlavní soustavy, nekrotizující enterokolitidy a krvácení do mozku. Během dětství trvá zvýšené riziko syndromu náhlého úmrtí dítěte."
Mimo to jsou zde i další záležitosti, které by bylo třeba promyslet a řešit. Pokud byste pervitin užívala průběžně do konce těhotenství, co pak bude dál? Zdali máte v úmyslu s pervitinem přestat až po porodu, bylo by rozumnější to udělat už teď. V případě, že se pervitinu nehodláte nebo nejste schopna v tuto chvíli vzdát, přemýšlela jste, co bude pak s dítětem? Chcete se o něj starat? Péče o novorozence se moc neslučuje s konzumací drog. Také je možné, že se na Vaši konzumaci drog v průběhu těhotenství, potažmo po porodu přijde a to by mohlo velmi zajímat OSPOD (orgán sociálně-právní ochrany dětí). Obvykle se na tyto skutečnosti pracovníci OSPODu, dále pak soud, nedívají zrovna shovívavě. Hrozí odebrání dítěte a to by pak dle standartních postupů mohlo skončit v kojeneckém ústavu...
Můžete již teď využít některých zařízení, které se na závislé matky/uživatelky drog zaměřuje a již teď zde využít pomoci, více Vaši situaci rozebrat, informovat se o všech možnostech pro Vás. Nemusíte se ničeho obávat, tyto zařízení jsou zde proto, aby matkám, potažmo jejich dětem pomohli, ne je kompromitovali. Myslím, že by bylo velmi rozumné se s nějakým spojit. Také je možnost nastoupit do léčby, jak v ambulantní formě (to znamená, že byste tam denně doházela) nebo můžete využít i pobytové léčby v terapeutické komunitě Karlov, kde se matka léčí a je tam zároveň se svým dítětem. Po absolvování této léčby je možná návaznost a plynule přestoupit do doléčovacího centra, kde jsou k dispozici i chráněné byty. Pokud byste této služby využila (terapeutická komunita+chráněné bydlení), měla byste jistotu, že budete mít s miminkem možnost přečkat v bezpečném prostředí to nejtěžší období a zároveň sama pro sebe i něco udělala ve smyslu léčení své závislosti, se kterou dle toho jak jste svůj příběh popsala, máte nemalé zkušenosti a potíže zároveň.
Zde se můžete podívat na informace (pro lepší představu o TK Karlov - zmíněná komunita pro matky s dětmi): http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-karlov-(tkk).html
Denní stacionář Sananim, o. s.
(ambulantní péče o těhotné uživatelky drog a matky s dětmi, vstupní filtr pro terapeutickou komunitu Karlov)
Janovského 26, Praha 7, 170 00
telefon: 220803130
PhDr. Ilona Preslová
http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
Centrum pro rodinu
Ambulantní program
Drop In, o. p. s.
Přípotoční 3, Praha 10, 100 00
telefon: 271721040
Simona Sedláčková
http://www.dropin.cz Otevřít odkaz v novém okně
Fakultní nemocnice Motol
Gynekologicko-porodnická klinika UK 2. LF a FN Motol
V úvalu 84, 150 06 Praha 5
Prenatální péčí o těhotné uživatelky drog se zabývají
doc. MUDr. Tomáš Binder a MUDr. Blanka Vavřinková
- lze se k nim objednat do prenatální poradny
na tel 224 434 272.
Případně se obrátit na doc. MUDr. Bindera na tel.: 224 438 216, e-mail: tomas.binder@lfmotol.cuni.cz
Pozorně si vše přečtěte, pokud byste měla případné dotazy, klidně zase napište. Ostatně budu ráda, když napíšete, jak jste se rozhodla a jak to s Vámi dále vypadá. Vše pečlivě zvažte. Držím Vám palce!
S pozdravem Markéta K.