můžu hulit?
dcp115c
Dobrý den přeji. Chci se zeptat, zda je bezpečné hulit trávu když mám epilepsii? Užívám denně konopný olej a ten mi změnil život - z každý týden asi 2x na asi každý měsíc 1-2 záchvaty. Tak se chci zeptat, zda by bylo bezpečné hulit a hlavně, jestli by mi to pomohlo. Kamarádi mě už k ní přemlouvali a také na netu jsem četl že to lidem pomohlo. A vědecké studie moc neverim, tam vadně korupce ze strany farmaceutickkych spolecnosti.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
prošla jsem, nejspíš podobně jako Vy, řadu informací dostupných na internetu, hledala v publikacích. Nicméně nezatracovala bych výzkumy, protože stejně jako existuje řada firem, kterým by marihuana přinesla snížení zisků, jsou i takové, kterým by zisk naopak vzrostl. Pravdou však zůstává, že výzkumů na toto téma (epilepsie a užívání marihuany) zatím nebylo provedeno mnoho. Závěry je proto třeba brát s rezervou.
Dle některých studií se zdá, že marihuana má dobrý vliv na případy, kdy jde o záchvaty typu grand mal. Vzhledem k tomu, že jste zaznamenal při užívání marihuany pokles záchvatů, soudím, že jde právě o epilepsii se záchvaty typu grand mal. Užívání konopného oleje považuji za bezpečnější než kouření, při kterém vzniká řada velmi škodlivých látek. Nicméně snížení počtu záchvatů by pravděpodobně nastalo i při kouření.
Zajímavé se mi spíše zdá, že podle všeho není pro snížení počtu záchvatů podstatný ani tak obsah THC, ale obsah CBD (antibakteriálně účinný kanabidiol). V případě, že byste měl na výběr, pak byste se mohl zaměřit na odrůdy takového konopí, kde je vyšší obsah CBD. V zahraničí (Nizozemí) mají pěstitelé možnost vybrat si odrůdy ne pouze podle toho, v jaké oblasti se té které dobře daří, ale i podle účinků a vlivu na různá onemocnění. V Čechách je zatím v módě kouřit hlavně kvůli tomu, aby byl člověk zhulený. Existují však i iniciativy, které prosazují užití konopí jako léku. Zde jsou odkazy:
www.konopijelek.cz
www.legalizace.cz
http://konopijelek.blogspot.com/2012/04/vendula-belackova-tomas-zabransky.html
http://konopijelek.cz/index.php?stranka=knizka&kapitola=epilepsie
Pokud máte jen trochu vstříceného doktora, pak Vám doporučuji s ním užívání konopí konzultovat, už kvůli lékům, které se u většiny studií užívali současně s konopím, resp. CBD. Minimálně by Vás mohl sledovat, případně by Vám mohl předepsat Sativex (lék dostupný v ČR, obsahující jak THC, tak CBD). V příbalovém letáku je uvedeno, že než budou dostupné další informace o jeho účincích, je dobré ho v případech, kdy pacient trpí epilepsií, užívat obezřetně (více info o léku: http://www.sukl.cz/download/spc/SPC25090.pdf). Nicméně jasná kontraindikace tam uvedena není.
Budu ráda, když se znovu ozvete s tím, jak se Vám daří, případně jak jste pochodil u lékaře.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.