Jak jí můžu pomoct, když ji odmítá?
malicka-holcicka
Dobrý den, trvá už to dlouho, ale už mi došly snad veškeré nápady a síly. Má sestra je závislá na droze (snad jen pervitin), sama mi to přiznala do očí a její přítel (byl ve vězení za dealerství a vaření pervitinu)mi to potvrdil. Brzy ji bude 19let, teprve. Vidím ji, jak mi mizí před očima, hubne, ztrácí se, ve svém věku a výšce 170cm má cca 42kg. Bývá často na okolí agresívní, nepříjemná, podrážděná. Je sice ještě schopna chodit do práce, ale nevím, jak dlouho to ještě potrvá. Vždy jsme si byly hodně blízké a nedaly jedna na druhou dopustit(jsem o pět let starší). Teď jen každého kolem sebe obviňuje z abnormálních věcí, lže a vymlouvá se. Má nepochopitelné stavy nervů a stresů. Vím, že potřebuje pomoc, velkou, ale vše co jsem vyzkoušela, selhalo. Pokud jsme si o tom povídaly, jen mi odkývla ,,mou pravdu´´, naslibovala a stejně se nic nezměnilo. Jak ji mám, prosím Vás, přesvědčit, ať si nechá pomoct?Nikdy jsem se k ní neotočila zády a vždy se o mě mohla opřít. Sama mi říká, jak jí na mě záleží a že ví, že za ní stojím, ale pomoc odmítá. Chci jí pomoct, ale ona odmítá, nevzdám to. Jen žádám o odbornou radu, nebo malý krůček....chci, aby žila normální život, jako dívky v jejím věku, nechci o ni přijít, prosím......velmi děkuji předem

Odpověděl: Tomáš Nedvěd
Dobrý den,
pomoci lze bohužel jen tomu, kdo připouští, že pomoc potřebuje. Pervitin umí dost dlouho lidem nalhávat, že je všechno v pořádku a závislí svůj problém nahlédnou ze všech lidí v okolí zpravidla jako poslední. Z toho, co píšete, mám pocit, že děláte všechno možné, abyste sestru zachránila. Jako byste na sebe vzala zodpovědnost, za to, co dělá. Vaše sestra si nechá pomoci ale teprve tehdy, když tíha zodpovědnosti dopadne na ni samotnou. Snažte se jí neulehčovat její braní a nenechte se používat a manipulovat sebou. Jasně jí ukažte, že jí nebudete podporovat, dokud se bude chovat takhle nezodpovědně a zároveň buďte připravená podpořit jí v jakémkoli pokusu o změnu. Nepíšete nic o ostatních členech rodiny, ale měli byste se shodnout na jednotném postupu. Je to velmi těžká situace a neměla byste na ni být sama. Vyhledejte odbornou pomoc. Obraťte se na kontaktní centrum. Můžete se objednat na konzultaci, popř. vám doporučí vhodnější zařízení. Služba je bezplatná a můžete jí využít i anonymně. Pokud potřebujete pomoc s vyhledáním kontaktu, ozvěte se.
Držím palce a opatrujte se.
Tomáš Nedvěd