Drogy
Jirka
Dobrý den,
moje otázka se týká drog morfium/heroin. V práci kde jsem zaměstnaný jsem odevzdával moč. Zjistili mi drogy morfium/heroin a za 14 dní jsem dostal vytýkací dopis. Jenže žádný drogy jsem nikdy nebral,takže jsem napsal odvolání, kde jsem požadoval opakování testu. Odpověděli, že ten test jim stačí a nepotřebují opakovat test. Tak tedy jsem si nechal udělat vlastní test moči v laboratoři a byl negativní. Doktor mi řekl, že během pár dnů to z těla vyprchá, takže test co jsem si dělal asi nestačí na zrušení vytýkacího dopisu. Jde to zjistit z krve nebo jiným způsobem, aby v práci zrušili ten vytýkací dopis? A pokud ano, tak kde a jakým způsobem? A ještě by mě zajímalo jestli se bere morfium/heroin jinak než injekční sříkačkou?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Jirko.
Falešnou pozitivitu na opiáty u orientačních testů z moči mohou způsobit některé léky, ale i to, že si k snídani dáte makové buchty. V případě, že výsledek orientačního testu z moči je v rozporu s tvrzením testovaného, je potřeba provést laboratorní konfirmační test z krve, který samozřejmě rozliší, o které konkrétní užité látky se jednalo. Vzhledem k tomu, že opiáty lze zjistit z moči max. do tří dnů a z krve do dvou dnů, je potřeba provádět konfirmační test neprodleně. Na pozdější negativní výsledek zaměstnavatel nemusí brát zřetel, neboť s ohledem na dobu detekce již není vypovídající. Na druhou stranu, pokud zaměstnavatel chce vyvozovat z výsledku testu pracovně-právní důsledky, je nezbytné, aby v případě rozporuplnosti výsledku orientačního testu z moči nechal provést také laboratorní konfirmační test z krve, což se zjevně ve vašem případě nestalo. Nicméně domnívám se, že doba, kdy jste krevním testem mohl jednoznačně prokázat, že jste heroin/morfium neužil, již uplynula. Na druhou stranu je mi jasné, že vytýkací dopis lze v pracovním poměru brát jako závážné napomenutí a v případě jeho opakování může zaměstnavatel vyvozovat poměrně razantní pracovně-právní důsledky.
Doporučovala bych vám, abyste věc konzultoval s Právní poradnou A.N.O., která poskytuje bezplatné právní poradenství v souvislosti s drogovou problematikou. Kontakt najdete na www.asociace.org
Hodně štěstí.
PS: Heroin/morfium a další opiáty se mohou brát injekčně, kouřením i požitím. Detekce testy není způsobem aplikace zásadně ovlivněna.