ŽÍLI MIZÍ
člověk
Zdravim Vás chtel bych se zeptat beru pervitin zhruba od 14let ted je mi 22 z toho 6 let nitrožilně. Uz je to pro me uplne normalni rano se vzbudim nasnidam se ,napálim se a jsem ready. Poslední dobou se mi ale stává ,že když se chci aplikovat a píchnu do místa kde jsem vzdy natahl tu tmavou krev tu spravnou ale ted kdyz tam píchnu tak natahnu do strikacky uplně světlou krev kdyz to tam chci pustit tak me zacne uplne hořet ruka. Prý to je okyslicená krev cili tepna. Jde mi o to , mi připadá jako by se mi menili zíli na tepny nebo tak neco.. to je asi blbost ze?? I kdyz si ruce mazu heparoidem a beru vitaminy rutin tak je to beze zmeny. Jiz mi to skoro nikde nedava krev. Sem s toho dost vyrizenej. Muzete mi poradit prosim neco ucinného??? jak regenerovat ty zili. Předem díky

Odpověděl: Tomáš Nedvěd
Dobrý den, člověče,
zvolil jste nejrizikovější způsob aplikace. Chcete-li si zachránit poslední zbytky žil, přejděte z jehly na jiný způsob nebo ještě lépe, přestaňte brát úplně. Vaše tělo vám to nebude trpět věčně. To, co popisujete nasvědčuje tomu, že jste napíchl tepnu, nicméně to, že by se vám měnily žíly na tepny - tedy, že by vám krev začala proudit opačným směrem, to je nesmysl. Možná jste žílu propíchl skrz nebo jste trefil tepnu těsně vedle žíly. Pakliže hodláte pokračovat v další devastaci své tělesné schránky nitrožilní aplikací, povíme si něco málo o péči o žíly. Tím se však dají rizika jen zmírnit, ne však vyloučit.
1) Ke každému vpichu používejte vždy čistou právě vybalenou jehlu. Nikdy si nedávejte použitou, neřkuli tupou.
2) Nikdy si nedávejte do stejného místa. Pokud to ještě trochu jde, střídejte místa vpichu nejčastěji jak to jde, aby se žíly stihly hojit. Začíná se vždy na předloktí co nejdále od srdce a postupuje se směrem k srdci. Pak se vystřídají paže a znovu. Žíly se tak stihnou regenerovat a netvrdnou.
3) Pravidelně posilujte předloktí, aby vám svaly vytlačily žíly na povrch paží a aby se zvětšily. Dobré je mačkat gumový kroužek. Ideální cvik je přivázat pet-lahev s vodou na 2 metry dlouhý provázek, na druhém konci na 40 cm dlouhou dřevěnou tyč a namotávat provázek, dokud láhev nenamotáte až k tyči. Nemusíte cvičit dlouho, ale když to budete dělat denně 5 - 10 min., výsledek velmi brzy poznáte.
4) Vždy dezinfikujte místo vpichu alkoholovým tamponem. Druhá možnost je pořádně umýt ruku mýdlem a teplou vodou. Používáte-li alkoholový tampon, nechte líh nejprve zaschnout a teprve poté napíchněte žílu. Nikdy nepoužívejte alkoholový tampon po vpichu - líh se vám dostane do rány a žíly zevnitř vysouší a ničí.
5) Vyhledejte kontaktní centrum popř. terénní pracovníky. Vysvětlí vám další zásady, které se písemně špatně popisují - např. vás naučí správně používat škrtidlo, ukáží vám, jak správně držet žílu po vpichu, naučí vás najít žilní chlopně (pokud je ještě máte), kterým je třeba se vyhnout atd. Když jim popíšete detailně postup, který při aplikaci používáte, jistě přijdete ještě na další zásady a možnosti, jak minimalizovat rizika. Já jsem popsal ty nejdůležitější.
Na webu www.drogy-info.cz najdete pod kolonkou Mapa pomoci potřebné kontakty ve Vašem regionu, případně napište, odkud jste, a můžu Vám vhodný kontakt doporučit.
Opatrujte se a pamatujte, že žíly máte jen jedny a když si je zničíte, budete mít s prokrvením končetin problém nadosmrti.
Hezký den.
Tomáš Nedvěd