Užívání marihuany
viki
Dobrý den. Mám na Vás dotaz ohledně užívání marihuany. Nejprve informace o mě, které považuji v dané situaci za důležité: Jsem závislý na alkoholu, absolvoval jsem několik ústavních léčeb, v současné době 5 let úspěšně abstinuji, s výjimkou počátku letošního roku, kdy jsem měl týdenní recidivu, kterou jsem následně vyřešil 10denním pobytem na detoxu v nemocnici. Jsem již 5 měsíců na rodičovské dovolené a začaly se u mě objevovat poměrně nepříjemné stavy, které trvají asi 5 týdnů – časté, téměř každodenní roználady, úzkosti, nechutenství, pocity osamělosti apod. Manželka je pracovně velmi vytížená, takže převážná část starostí a péče o dítě a domácnost připadají na mě. Také jsme se přestěhovali, takže v novém městě téměř nikoho neznám, kamarádi a blízcí jsou daleko. Když je mi psychicky nejhůř, řeším situaci neurolem či diazepamem. Samozřejmě jsem si vědom akutního rizika vzniku další závislosti. Napadlo mě, že tuto situaci bych mohl částečně řešit kouřením marihuany (např. 1 cigareta večer). Myslím si, že příležitostné užití THC je mnohem méně nebezpečné než např. zmiňovaný neurol. Co se týče alkoholu – užívám pod lékařským dohledem Antabus, takže v tomhle směru jsem si relativně jistý, že k dalšímu relapsu nedojde. Svoji situaci jsem samozřejmě probíral se svým psychiatrem, který mi před 2 měsíci předepsal antidepresivum (Zoloft), ale žádné zlepšení své psychiky nepozoruju. Ptám se tedy na Váš názor, zda v tomto stavu mohu začít kouřit mariunanu a jestli to může chvilkově pomoci mému nedobrému psychickému stavu. Předem děkuji za rychlou odpověď. S upřímným pozdravem J.K.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Rozhodně je chvályhodné, že máte snahu nejprve se o svých nápadech poradit... Toto nebývá vždy zvykem. Pět let abstinovat od alkoholu je také velký úspěch.
Konzumaci THC bych vhledem k Vašemu současnému stavu rozhodně nedoporučovala. Máte sice oprávněnou obavu ze vzniku další závislosti na Neurolu či Diazepanu, nicméně THC je také látka, na kterou si můžete vytvořit další návyk. S ohledem na to, že již máte za sebou závislost na alkoholu, další konzumace čehokoliv, co by Vás přivedlo do ,,změněného stavu vědomí" pro Vás bude vždy představovat určité riziko. Nejenom, že si můžete vytvořit další návyk (tvz.přesmyk závislosti), můžete pod vlivem THC například selhat co se týče alkoholu. Uvádíte, že užíváte Antabus, nicméně pod vlivem THC se může dostavit moment, kdy celkovou sistaci podceníte.
Když to celé shrneme -  kombinace : Vaše závislost, současné užívání Antabusu, antidepresiv + případné konzumace marihuany rozhodně vhodné nejsou. Doporučuji to ani nezkoušet. Spíše bych doporučila být v průběžném terapeutickém kontaktu, poradit se svým psychiatrem zda ve Vašem okolí nejsou nějaké svépomocné skupiny apod...
Rozhodně Vám držím palce, máte můj obdiv.
S pozdravem Markéta K.