Kóma
Anonym
Dobrý den, potřebovala bych pomoct.
Mám kamaráda, který asi 6 let bere pervitin (nepíchá si ho - kouří a šňupá, alespoň se domnívám). Poslední dobou začal mít halucinace, myslel si, že ho někdo sleduje nebo vydírá, ale není to pravda.
Minulý týden omdlel, alespoň si to všichni mysleli. Ale po příjezdu do nemocnice zjistili, že je v kómatu a jeho mozek nevykazuje známky života. Co přesně to znamená? Probere člověk někdy z kómatu? A jestli ano, bude postižený? Nevím jestli je to z drog, ani nevím jestli nebral něco horšího. Prosím o odepsání, mám o něj strach. Děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, omlouvám se za opožděnou odpověď, asi už víte jak to dopadlo. Nicméně - pokusím se vysvětlit nač jste se ptala. Koma je popis stavu, v zásadě to znamená, hluboké bezvědomí, ze kterého postiženého neprobudíte. Prognoza závisí na příčině komatu, může souviset s užitím nějaké drogy a může se jednat o vratný stav, kdy člověk vystřízlivý a probere se. Řízeně takového stavu dosahují v nemocnici při operaci, kdy narkoza je vlastně takový druh hlubokého bezvědomí. Mimo situaci kdy hloubku bezvědomí řídí anesteziolog je to velmi nebezpečné a může to skončit a také nezřídka končí smrtí, nebo trvalým poškozením.
Stran konkrétního situace - pokud mozek nevykazuje známky života, tak to není dobré. Pokud by se skutečně jednalo o smrt mozku jedná se o nevratný stav. Je mi líto, že nemám žádné lepší zprávy.
P.s. Pokud se ozvete jak to nakonec celé dopadlo, budu rád.