Poradit
ellen
Dobrý den.U syna jsem našla tzv. psaníčka,od osoby která má s tímto zkušenosti (drogy) jsem zjistila že se jedná o pervitin.Mám na něho uhodit,nebo jak to řešit,co dělat?Podle čeho zjistím jak moc v tom lítá. Kam a na koho se mám obrátit?Kde hledat pomoc?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Ellen.
Je určitě rozumné, že se ptáte a máte zájem problém probrat i s někým nestranným. Člověk se pak snáze vyvaruje unáhlených kroků, které situaci naopak mohou vyostřit.
U syna jste našla pervitin a ptáte se, podle čeho zjistíte, jak moc v tom lítá. Je obtížné říci to jen z několika málo řádků vašeho dotazu. Ve velké většině případů závislost nebo časté užívání pervitinu provází i změny v chování dotyčného. Určitě byste si všimla velkých výkyvů nálad až agresivity, nespavost bývá střídána naopak nadměrným denním spánkem spolu s extrémní chutí k jídlu, časté užívání pervitinu také bývá provázeno úbytkem na váze, ztrátou zájmu o někdejší záliby i kamarády, problémy se školou či zaměstnáním, ztátami peněz a věcí z domácnosti a dalšími .
Myslím, že v rámci osobního rozhovoru s odborníkem na poradenství týkající se užívání drog budete mít dostatek prostoru zohlednit všechny důležité aspekty situace včetně těch, které zde v dotazu neuvádíte. Např. kolik je synovi let, zda bydlíte společně, zda syn pracuje či studuje, jaké má případně další problémy (např. zdravotní, právní ap.). Určitě se vám podaří promyslet další postup, jak na problém reagovat a jak syna motivovat ke změně postoje k pervitinu.
Existují specializované poradny pro rodiče a blízké uživatelů drog, případně tento druh poradenství poskytují i kontaktní centra, která jsou ve všech větších městech. Neuvádíte, kde bydlíte, takže vám nemohu doporučit konkrétní organizaci. Ale pokud se podíváte na www.drogy-info.cz vpravo do rubriky Mapa pomoci, můžete si ve vyhledávání zadat vám dostupné město a v kolonce Druh zařízení "Kontaktní centrum" a nejbližší centum si vyhledat. Asi bych to moc neodkládala a na konzultaci se objednala co nejdříve. Myslím, že osobní rozhovor za této situace pro vás může znamenat důležitou pomoc a oporu. Nejste zdaleka jediný rodič, který takovýto problém řeší, rozhodně se není zač stydět a uvidíte, že existují cesty, jak nelehké období zvládnout.
Přeji hodně štěstí a sil.
PS: Poradenství poskytované kontaktními centry je bezplatné a může být i anonymní.