řidičský průaz při lečbě a po léčbě ze zavislosti
Marek u.
Dobrý den,
mám otázku zda je klient, který je léčbě závislosti nějak omezen v řízení motorových vozidel. Konkrétně klient chce do léčby, ale má strach zda po léčbě nepřjde o tuto možnost kvůli práci. Případně kdo tuto diagnozu může stanovit (případně má povinnost hlásit). Dostala se mi informace, že od tohoto roku je situace zpřísněná.
Děkuji moc s Pozdravem

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
máte pravdu, od 1.1.2012 platí, že lékař je povinnen ze zákona (§ 89 - zákon o silničním provozu) hlásit na příslušném obecním úřadě pacienty, u nichž je předpoklad, že jejich zdravotní stav by mohl ovlivnit způsobilost řídit motorová vozidla, případně řídit je s podmínkou (např. se jedná o nošení dioptrických brýlí). Obecní úřad by měl následně dotyčného vyzvat, aby se u svého praktického lékaře podrobil vyšetření, zda je jeho způsobilost řídit motorová vozidla skutečně omezena. Klíčovým by tedy měl být posudek praktického lékaře.
Striktní dodržování tohoto nového zákona je poněkud problematické. Jeho přijetí v této podobě se setkalo s negativními ohlasy jak ze strany lékařů, tak i např. za strany Úřadu na ochranu osobních údajů.
Pro klienty, kteří májí zájem léčit se ze závislosti, je to samozřejmě poměrně demotivující, protože lze předpokládat, že v průběhu léčby (ať na detoxu nebo v dalších fázích léčby), v kontaktu s lékařem budou. Zákon však platí poměrně krátce, těžko odhadnout jak konkrétně to bude fungovat v budoucnu v praxi a zda dojde k případné novele.