jak pomoci...
kajinka
Dobrý den,jmenuji se karolína je mi 34 let,mám tři děti 8,13,18 let(syny).Můj dotaz se týká mého nejstaršího syna kterému bylo v listopadu 18let,minulé dva roky byl umístěn na mou žádost do výchovného ústavu v děčíně,protože problémy začaly kolem 15roku jeho života v té době jsem pracovala jako bezpečnostní pracivnice na noční směny,syn začal popíjet alkohol a užívat marihuanu,od cca 14let se léčí na epilepsii,takže užívání drog je samozřejmě pro něj nevhodné..začal být na mě drzý stále chtěl peníze a byl i sprostý na mne před sourozencema,několikrát jsem ho varovala at toho nechá ale nenechal naopak situace se zhoršovala měli jsme nehezký vztah,což mne jako matku mrzelo,u kurátorky jsem byla už jako doma...pak jsem tedy soudne zažádala o umístění..p.kurátorka říkala že to zkusíme a když se martin polepší že může domu...tak se stalo,byl v diagn.ustavu v liberci a pote umisten do decina,kde byl shodou okolností i jeho kamarád..,bylo to pro mne moc tezké oplakala jsem to,synovi jsem to také řekla ale opravdu jsem již nemohla dál.s jeho otcem jsem nežila jen nas nekdy navstivil...v martinovo 10letech jsem si nasla pritela ktery ovsem do dnes pri kritické situaci cloveka ponizi a sproste mu vynada,to bylo i s martinem...ja jsem take byla v nerverch kolikrat sprostá,ale snazila jsem se vse vysvetlit i v dobrém...nevím zda byla chyba ve mne ale castecne urcite ano,asi jsem si mela najit jineho muže,ktery by sel detem prikladem..kazdopadne ma povaha je mekouš,sveho syna miluji i pres vse a chtela bych mu pomoci,nyní je od listopadu doma,ale situace je dost vyhrocená tím že začal doma krást i u rodiny,prodává věci z bytu,i sourozencům,krade i peníze z peněženky a co je nejhorší je na mne vulgárně sprostý i pred detmi jsem v zoufalé situaci nyní jsem těhotná a celou dobu se s martinem rozčiluji,už dále nemohu vždy ho lituji kvůli jeho nemoci...užívá depakine na epilepsii,ale mam podezreni ze užívá i jiné drogy než marihuanu,všichni mi radí abych ho vyhodila,což chápu ale je to těžké nechat dítě na ulici,další věcí je že jeho bratr je rozhořčený že mu vše prochází krádeže,vulgárnost vůči mne atd...nadáva mu do fetáků atd.a martin hotaké slovne i fyzicky napada,situace se tak vyhrotila že mladsi syn z nervu vzal na martina již asi 3x nůž a já si nevim rady.dokonce jsem jednou volala i policii-mestskou,ale ti mu domluvily a odjeli.bydlíme v rumburku a je zde azylový dům,tam pry ovšem martin nechce,ještě si vybírá nevím co s ním kdybych ho tak mohla donutit se jít léčit...opravdu nevím můžete mio prosím něco poradit??
ještě k jeho povaze on je tichý po jeho otci je komplikovanější povahy,a nesvěří se..
moc vám děkuji s pozdravem k. b.

Odpověděl: Tomáš Nedvěd
Dobrý den,
obávám se, že ode mě neuslyšíte nic moc jiného, než co jste již slyšela. Zdá se mi, že většinu vaší pozornosti zaměřujete na to, abyste ochránila nejstaršího syna před jeho riskantním životem. Je ale otázka, zda situace není již tak vyhrocená, že větší ochranu potřebují jeho sourozenci a vy sama. Řekl bych, že vám nezbývá, než nastavit jasná a srozumitelná pravidla soužití a trvat na nich. Pokud je váš nejstarší syn poruší, měl by vědět, že s vámi dále nemůže žít ve společné domácnosti. Vím, že je to nesmírně obtížný krok, ale možná jediný, který vašemu synovi otevře oči. Dokud bude vědět, že má ve vás zázemí v jakékoli situaci, nemá moc důvodů něco na svém životním stylu měnit. Teprve, když nebude vzdorovat vám, ale těžkostem spojeným s tím, kde najít střechu nad hlavou a kde sehnat něco k jídlu, snad mu dojde, co je v životě důležité.
To, co jsem vám teď napsal, je však obecná rada. Konkrétní postup by bylo lépe vymyslet jinak než prostřednictvím internetové poradny. Myslím, že byste neměla na takhle těžkou situaci být sama a měla byste vyhledat odbornou pomoc. Zkuste se objednat na poradenství do kontaktního centra v Rumburku (412 331 017). Můžete využít bezplatného a anonymního poradenství a tamní pracovníci vám pomohou naplánovat konkrétní postup.
Hodně štěstí. Tomáš Nedvěd