Jak vydržet abstinovat
Petra
Dobrý den,
mám za sebou 5 let šňupání pervitinu, poté 5 let bez drog z důvodu těhotenství a kojení a pak znovu 3 roky s pervitinem, navíc v kombinaci s alkoholem. Denně jsem vypila i lahev vodky, abych zmírnila pervitinové napětí. Před měsícem jsem zmobilizovala všechny své síly a ze dne na den jsem všeho nechala. Mám silnou motivaci a jasné priority. Zatím jsem se nemusela potýkat s nějakým \"odoláváním\", nestýkám se s lidmi, kteří něco berou, nechodím do hospod... Ale předpokládám, že vyhráno nemám. Můžete mi, prosím, napsat, jestli kompletní změna životního režimu, kterou jsem udělala (sportovní aktivity, žádné zbytečné volno, učím se pořád něco nového - a samozřejmě se starám o rodinu, to jediné zůstalo stejné :-) a vědomé vyhýbání se rizikovým situacím, je dostačující pro udržení abstinence? Nebo je nevyhnutelně nutné navštěvovat i odborníka? Raději bych to zvládla bez něj. Děkuji, Petra

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Petro.
Je obdivuhodné, že jste zvládla ze dne na den přestat a již měsíc abstinujete. Každopádně vám gratuluju. Láhev vodky denně + ten pervitin mi přijde jako dosti vražedná kombinace a tak nějak si říkám, jak jste vlastně dokázala fungovat.
Ptáte se, zda je nutné pro udržení abstinence vyhledat odbornou pomoc. Obecně vzato není, nicméně je to určitá záruka, že pokud nastane krize, máte někoho, kdo vám s tím bude umět pomoci. Samozřejmě, že ta podstatná část "práce" leží na vás včetně zodpovědnosti za abstinenci, a to nemusí být vždycky úplně snadné. Z toho, jak jste popsala své aktuální nastavení životního stylu, bych řekla, že jste udělala maximum, co je v tomto směru možné. Bohužel, občas mohou nastat také situace, které člověk chtíc nechtíc neovlivní. Ať už se jedná o nějaké psychicky náročné období, stresující události, etapy deprese či zklamání nebo naopak stavy euforie, to všechno může zafungovat jako spouštěč intezivních chutí a vést k tomu, že se člověk znovu "rozjede". A bylo by fajn pro jistotu počítat i s něčím takovým a vědět, kam si v takové chvíli mohu zajít popovídat a promyslet strategii, jak to pokud možno zvládnout a ustát. Určitě bych považovala za smysluplné mít takovýto kontakt v záloze "pro všechny případy", i když aktuálně nemáte dojem, že by to bylo potřeba a chtěla byste to zvládnout sama. Přeci jen jste užívala poměrně dlouhou dobu a chutě pravděpodobně dorazí. Dobrá zpráva je, že postupně by s abstinencí měly odeznívat a slábnout.
Klidně znovu napište, můžeme vám v případě vašeho zájmu vhodného terapeuta doporučit. Vlastně budu ráda, když napíšete, jak se daří, v každém případě.
Přeji hodně sil.