Rivotril
Aira
Dobrý den,
beru Rivotril už asi 3 roky, psychiatr mi ho předepsal jako doplněk k Zoloftu - na depresivní stavy a hraniční poruchu osobnosti. Postupně jsem se dopracovala k dávce 4 mg denně, někdy i 6mg. Minulý rok jsem se pokusila s Rivotrilem přestat, ale po měsíci se mi objevily problémy se stabilitou, točení hlavy, žaludek na vodě, pocit že se zblázním, běžela jsem k doktorovi pro pomoc a zase mi napsal Rivotril. Dneska je mi jasné, že dávky co beru nejsou adekvátní, ráda bych se Rivotrilu zbavila úplně, znemožňuje mi studovat (nedovedu si pamatovat učivo), ráda bych jednou měla děti, je mi 21 let, v červnu se vdávám... Vždycky když se obrátím na doktora s tím, že něco není v pořádku, mávne nad tím rukou a jenom mi předepíše další krabičku. Psychoterapii považuje za zbytečnou. Nechci zpochybňovat jeho léčebné metody, ale z Rivotrilu mám strach. Je pro mě nezbytný a to je špatně. Prosím, nevíte o někom, kdo by mi byl schopný pomoct? Nebo co bych měla dělat?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
pokud nejste spokojená s tím, že Vám Váš doktor stále jen předepisuje další RIvotrily (což se Vám vůbec nedivím), bylo by nejlepší zajít za jiným psychiatrem a nechat celou věc posoudit i jeho. Zkuste se pozeptat v okolí, jestli byste nedostala nějaké doporučení. Můžete zkusit také najít na internetu ohlasy na konkrétního lékaře (např. na stránkách www.znamylekar.cz, je třeba brát to trochu s rezervou, ale nějakou představu si uděláte). Co se týče psychoterapie, nemusíte k tomu mít svolení psychiatra. Klidně si najděte terapeuta sama. Obzvlášť pokud cítíte, že by Vám to mohlo pomoci, je to rozhodně velmi dobrý nápad. Psychoterapie není v žádném případě ztráta času a např. při chornických depresivních stavech bývá velmi dobrým doplňkem farmakoterapie.
Pokud byste nevěděla, kam se obrátit, napište lokalitu, zkusím Vám nějaké kontakty poslat. Lepší je ale ptát se na reference vždy přímo na místě.
Přeji hodně štěstí, ať se závislosti brzy zbavíte, určitě to není nutná součást Vašeho života.