Přítel
Sára
Dobrý den,
mám velké obavy o mého přítele. Když jsme spolu před 2 lety začali chodit, našla jsem u něj několik gramů kokainu. Tenkrát mi tvrdil, že to sice v minulosti zkusil, ale že už to nebere a že to má pouze pro známého, protože ví, kde to sehnat. Uvěřila jsem mu. Jenže rok po té, jsem ho skoro chytila za ruku, kdy mi tvrdil, že to bylo jen jednou, že ho strhnul kamarád. Hrozně se mi omlouval, protože ví, že to z duše nenávidím a rozhodně nechci žít s feťákem. A poslední dobou mám pocit, že si to občas dopřeje. Usuzuji podle jeho strašných výkyvů nálad, urážek a toho, že se dokáže dva dny válet po večírku v posteli a jen občas zabere. Když se probudí, je opět nepříjemný a zlý. Myslíte, že je možné, že užívá kokain? Z ničeho nic je jeho chování urážlivé, odporné... Jindy měl po večírku i chuť na sex a teď se chová naprosto odpudivě. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Sáro.
Podle toho, co píšete, nelze vyloučit, že přítel kokain (nebo něco jiného), užívá. Ale se stoprocentní jistotou to takto na dálku po internetu říci nelze. Je mi líto.
Zkoušela jste si s přítelem o tom, jak se jeho chování změnilo, promluvit? Zeptat se, co se děje, bez toho, že byste primárně zdůrazňovala svá podezření stran kokainu. A zkoušela jste sama sobě odpovědět, zda je pro vás takováto podoba vztahu přijatelná v případě, že důvodem nejsou drogy, ale cokoli jiného? A naopak, pokud by si přítel občas kokain dal, ale neprojevilo by se to ve vztahu k vám (např. ve dnech, kdy nebudete spolu), zůstala byste s ním? A pokud vám přítel užívání přizná, jaké budou vaše další kroky? Když řekne, že občas bere a nechce na tom nic měnit. A nebo, že se pokusí abstinovat, jak ho chcete kontrolovat? Nebo stačí, pokud se přestane chovat "urážlivě, odporně", jak popisujete v dotazu? Je to docela dost otázek, které se k vašemu problému vztahují a není to úplně jen o kokainu. Je to o vlastních požadavcích na to, co od vztahu očekáváte, jaké jsou meze vaší tolerance a ochoty být druhému nápomocna, obecně i o určité sebeúctě.
Naprosto chápu, že vám na příteli a vašem vztahu záleží a že se negativními změnami trápíte. Kdo by se také za takovýchto okolností netrápil. Nu, myslím, že prvním krokem pro nějaký smysluplný posun situace by měl být ten rozhovor s přítelem. Zkuste najít vhodnou chvíli, kdy bude klid a přítel bude komunikaci nakloněn. Nevyčítejte, neobviňujte. Mluvte o tom, jak se cítíte, co pro vás jeho negativní chování k vám znamená a jak se situací chcete vy sama naložit. Je určitě fajn, pokud se na takto zásadní rozhovor člověk sám za sebe připraví v tom smyslu, že je schopen směrem k partnerovi sdělovat rámcově jednoznačné postoje a signály. Často pomůže, pokud si tyto věci dopředu ujasní v osobním rozhovoru s někým nestranným, ke komu může mít důvěru. Máte ve svém okolí někoho takového? A bylo by pro vás přijatelné probrat to i s odborníkem, který se na poradenství tohoto druhu specializuje?
Každopádně přeji, ať všechno nakonec dobře dopadne a máte vztah, ve kterém budete spokojená. Vím, že má odpověď obsahuje spoustu otázek a nejspíš není taková, jakou jste očekávala. Bohužel, co se týče takovýchto potíží, nelze dávat jednoznačné a konkrétní návody a rady ve smyslu "udělejte toto a stane se toto", a už vůbec to nejde po intenetu.
A klidně se ještě ozvěte, budu ráda.
Hodně štěstí.