jak pomoct feťákovi když nechce?
xxx
Mám 19 letého bratra. Je několik let závislí nejen na pervitinu a marihuáně. Všichni v rodině bychom mu chtěli pomoct ale nevíme jak. Psycholog ani nic jiného nepomohlo.Největší problém je v tom , že ani přestat nechce. Prosím vás o radu a předem děkuji.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
máte úplnou pravdu - největší problém opravdu spočívá v tom, že bratr přestat nechce. To se pak jakákoli pomoc obtížně nabízí a realizuje. Určitě však existují možnosti, jak můžete bratra vy, jako rodina, k pozitivním změnám nasměrovat. Záleží však na konkrétní situaci u vás doma, jak a v čem bratr funguje (zda s vámi bydlí, pracuje/studuje, zdravotní, právní či jiné jeho problémy ...), co všechno jste již vyzkoušeli a jak bratr reagoval.
Doporučila bych, abyste se obrátili na odbornou pomoc a ve spolupráci s nestranným odborníkem se pokusili najít optimální postup, jak bratra motivovat. Na řešení takovýchto potíží neexistuje univerzální recept, který vede ke kýženému výsledku vždy a u každého. Nicméně v rámci osobní konzultace budete mít určitě dobrou příležitost vše promyslet a rozhodnout se pro nejefektivnější postup. Obecně platí, že dobrou motivací bývá zavislému jeho závislost neusnadňovat - tzn. nepodporovat ho finančně, neposkytovat mu domácí servis, "neřešit" jeho průšvihy, trvat na podílení se na chodu domácnosti v případě, že u vás bydlí atd... Ale jak jsem již zmiňovala, určitě by to chtělo probrat osobně.
Můžete se obrátit na nejbližší kontaktní centrum, která zpravidla poskytují také poradenství a pomoc rodinám závislých, nejen uživatelům drog. Jejich adresář s vyhledáváním naleznete na www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci. (Služby jsou bezplatné a mohou být anonymní). Pokud je pro vás dostupná Praha, doporučila bych objednat se  do Poradny pro rodiče SANANIM, kontakt zde:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-%28ppr%29.html
Držím palce, ať všechno nakonec dobře dopadne. Častokrát, i když aktuálně situace vypadá beznadějně, dříve či později závislý svůj vztah k drogám i životní postoje přehodnotí a dá se do pořádku.