Oxazepam
Tony
Dobrý večer, ráda bych se zeptala, jak dlouhá je odvykací doba po vysazení Oxazepamu? Brala jsem jej po dobu 7. měsíců, jednu tabletu denně. V posledních 2 měsících jsem musela zvýšit dávku na 3 tab. denně. Před týdnem jsem snížila na 1 denně, teď jsem již druhý den nevzala nic. Mám silné abstinenční příznaky a ráda bych věděla jaký mám časový horizont. Současně užívám Zoloft a Trittico, na spaní Stilnox. K psychiatrovi chodím od listopadu. Bohužel má situace je velmi obtížná - 7 ran Jobových, manžel je agresivní, dítě hyperaktivní, matka vydírá, musela jsem po manželovi převzít firmu... musím fungovat. Děkuji vám!

Odpověděl: Alena Trojáčková
Zdravím Vás a omlouvám se za pozdní odpověď. Oxazepam je benzodiazepin se středně dlouhou
dobou působení. Při náhlém přerušení déle trvajícího užívání  (doporučeny jsou max. 2 měsíce) se po 2-3 dnech může objevit (a s  vysokou pravděpodobností se objeví) tzv. abstinenční syndrom, který se může projevit vystupňováním příznaků, pro které byl přípravek původně nasazen (např. nadměrnou úzkostí, nervozitou, nočními můrami, poruchami spánku a neklidem). Těmto příznakům se dá zábránit nebo je výrazně snížit postupným snižováním dávky nikoliv náhlým vysazením.
Délka abstinenčního syndromu záleží na několika faktorech, především na délce předchozího užívání a dávkách, které byly užívány. Platí, že čím delší užívání a vyšší dávky, tím delší a intenzivnější abstinenční syndrom. Nicméně je to velmi individuální a nelze přesně odpovědět.
Někdy může jít i o několik týdnů.
Co se týče Vaší složité situace, kterou popisujete i ve skryté poznámce, tak by možná nebylo od věci se svěřit někomu z odborníků - psychoterapeutů. Vím, že docházíte k psychiatrovi, který Vám předepisuje uvedenou medikaci (antidepresiva a hypnotika). Ale sama píšete, že musíte fungovat, a je toho na Vás příliš. Psychiatr Vám už jen z časových důvodů a poněkud jiného zaměření nemůže poskytnout potřebnou podporu, získat odstup a náhled na situaci, zvážit, co dělat dál, a jak o sebe, co nejlépe pečovat, abyste to všechno zvládla. Vy také musíte dobít baterie, podpora léků je sice dobrá, ale v takové situaci patrně sama o sobě nestačí. Zkuste to zvážit a případně se znovu ozvěte, mohu někoho z kolegů doporučit.