Prosím o rychlou odpověď
Street
Dobrý den. Beru pervitin rok. Doteďka sem šňupal, ale před asi dvouma tejdnama sem začal dávat do žíly. Potřebuju se zeptat, kam můžu jít vyměnit použitý stříkačky. Sem z Prahy 4 prosím o rychlou odpověď. Děkuju předem. Mějte se.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Předpokládám, že nemá mnoho smyslu Vám v tuto chvíli vykládat, že injekční aplikace s sebou nese více rizik než jiné způsoby aplikace drog (přenos infekce při sdílení stříkaček, zdravotní potíže i při nesdílení injekčního materiálů - poškození žil, zánět žil, abscesy, snadnější možnost předávkování...). Nicméně oceňuji to, že jste se rozhodl využít programu výměny injekčních stříkaček - pomůže to snížit rizika, která se s injekčním užíváním pojí, pracovníci kontaktního centra nebo terénního programu Vám také mohou předat další informace o "bezpečnějším" injkečním užívání a můžete získat i další materiál potřebný k aplikaci drogy nebo ošetření místa vpichu (sterilní vodu pro injekční použití, dezinfekci, filtry, náplasti aj.). Službu lze využít anonymně a bezplatně.
Obecně lze říct, že buď můžete zajít do některého z kontaktních center pro uživatele drog (káčko) kdykoli v jejich otevírací dobu, kdy výměnu stříkaček a potřebné informace a materiál poskytují ("kamenné" zařízení) nebo navštívit místo, kde se nacházejí terénní pracovníci (v tom případě je lepší zavolat na mobil, kde se zrovna nacházejí, různé organizace v Praze mají rozdělené oblasti, kde se pohybují a jsou k dispozici klientům). Kontakty na všechny pražské organizace, které tyto služby provozují, uvádím níže.
Pokud by se Vám cokoli při užívání drog vymklo z ruky a potřeboval jste se poradit, tak je vše možné s nimi také konzultovat (zdravotní potíže, pomoc při zprostředkování léčby, zhoršení sociální situace, právní potíže související s drogami).
Přímo na Praze 4 funguje terénní program ESET HELP, ale abyste zjistil, kde se zrovna streetworkeři pohybují, je potřeba v době, kdy na ulici fungují (pondělí, středa, pátek: 12 - 18 hod), na tel. č. 721 240 191, více info najdete na http://www.esethelp.cz/sluzby/stanice.html.
Další terénní program provozuje SANANIM, DROP IN a Progressive. Více info najdete na jejich webových stránkách.
SANANIM http://www.sananim.cz/terenni-programy-(tp)/kde-tp-najdete.html
DROP IN http://www.dropin.cz/streetwork
Progressive  http://www.progressive-os.cz/cs/projekty/no-biohazard/o-projektu-1.html
Kontaktní centra
SANANIM http://www.sananim.cz/kontaktni-centrum-(kc).html
DROP IN http://www.dropin.cz/nizkoprahove-stedisko
Progressive http://www.progressive-os.cz/cs/projekty/stage-5/o-projektu-2.html.
Přeji hodně štěstí, a pokud byste potřeboval, je možné se také kdykoliv obrátit prostřednictvím internetu na naší poradnu.