Thc v práci
1angie
Dobrý den.Chtěla jsem se zeptat,jaký je správný postup při kontrole na drogy v práci.Pracuji ve firmě,která má asi 200 zaměstnanců,převážně mladých a samozřejmě každej čtvrtej kouří trávu,i já si občas dám,ale jen ve volnu,nebo po práci.V poslední době jsem to omezila tak na jeden malej joint za dva dny před spaním.Já jsem ještě kontrolovaná nebyla,ale čekám to příští týden.O víkendu v noci naběhnou bezpečáci,maj na papírku pár jmen a Ty pošlou,at se vyčurají.když tam něco je,tak je vezmou do nemocnice na krev.(firma je v krizi a šetřej,kde můžou a vyhazujou lidi za blbosti,můžou si tohle vůbec dovolit?)I kdybych přestala,tak se thc drží v moči až 3 měsíce a v krvi až 3 týdny.Jak se můžu bránit? Je to stejný,jako když si někdo dá po práci pivo,tak já si dám joint.Je to v mým volnu,v práci,ani před prací nikdy nekouřím.Prosím poradte mi,jak se slovně bránit.Mohu říct,že přestávám a že jim nenačůrám,protože tam určitě něco bude,at to zkusej za 3 měsíce,že už budu čistá?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den.
Aby zaměstnavatel byl oprávněn vyvozovat sankce vůči zaměstnanci, je povinnen prokázat, že je na pracovišti bezprostředně pod vlivem návykové látky. (Druh sankce by také měl odpovídat pracovnímu zařazení dotyčného, tedy zřejmě jinak by se na situaci nahlíželo, pokud by se jednalo o zaměstnance např. v pozici dispečera letového provozu nebo řidiče autobusu a jinak v případě prodavače).
Orientační testy prováděné z moči detekují metabolity THC, které jsou v organismu zjistitelné po velmi dlouhou dobu (až měsíc, vyjímečně i déle), neznamenají však, že jste bezprostředně pod vlivem THC. To je schopen rozlišit pouze test z krve, který identifikuje také tzv. "aktivní THC", které znamená, že váš aktuální stav je zřejmě účinky látky ovlivněn. Toto "aktivní THC" je v krvi max. 18 hodin po užití marihuany, záleží mj. na obsahu THC v marihuaně a také na individuálním metabolismu organismu.
V případě, že byste tedy marihuanu požila večer před spaním a hned ráno by vás otestovali, nelze vyloučit, že by test z krve byl, co se týče "aktivního THC" pozitivní, i když těch 18 hodin je opravdu ta horní hranice.
Ve vašem případě by tedy bylo nejrozumější, v případě že máte být v zaměstnání testována, si den předtím marihuanu nedávat a naopak trvat také na provedení testu z krve. Odmítání testů může být hodnoceno jako porušení pracovní kázně.
V případě, že by s tím nastaly jakékoli problémy, doporučuji obrátit se na Právní poradnu A.N.O., která poskytuje bezplatné právní poradenství v souvislosti s drogovou problematikou. Kontakt najdete na www.asociace.org
Hodně štěstí.