SOČ - Drogy
Petr
Dobrý den, jsem student gymnázia a pracuji na Střední Odborné Činnosti ohledně drog. Mohl bych vám položit pár otázek, týkajících se návykových látek?
1. Která droga má nejmenší a která nejvážnější zdravotní účinky? (či jestli míra zdravotních účinků některé drogy dokáže přebýt její negativní účinky?)
2. Mohli byste specifikovat účinky alkoholu z hlediska obsahu %
3. Jaký je váš názor na legalizaci marihuany. (nejen z lékařských účinků)
4. Jsou legální a nelegální drogy zařazeny správně, či by některé drogy mohly být legální a naopak? A proč?
5. Které věkové skupiny nejčastěji sahají po drogách a proč?
6. Jaký je vztah mezi cigaretami a alkoholem k věku a sociálním strukturám? K čemu se lidé, rozřazení podle věku, nejčastěji uchylují?
7. Kam zařadit halucinogeny z hlediska vlivu na zdraví?
8. Které drogy mají reversibilní účinky na zdraví?
9. Farmakologie X Drogy? Kdy se jedná o farmakologii a kdy o návykové látky. Je známo, že pivo pomáhá při trávení. A jakýkoliv alkohol v rozumných mírách snižuje riziko krevních sraženin.
Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte potřebu zjišťovat informace na internetu, včetně této poradny. Omlouvám se, ale připadá mi téměř, že pokud bychom odpověděli na Vaše dotazy, tak bychom práci, kterou máte vytvořit, napsali za Vás. Řada z položených otázek je na poměrně dlouhou a obsáhlou odpověď, dále je také část z nich taková, že na téma mají různý názor i odborníci, kteří se závislostmi zabývají (např. dotaz ohledně legalizace drog a nebezpečnosti drog legálních a nelegálních). Myslím, že součástí Vaší práce by mělo být i to, že jste schopen si potřebné informace vyhledat v různých zdrojích (nejen položit dotaz na zodpovězení v naší poradně) a literatuře. Mohu Vám doporučit, kde potřebné informace najdete a budete je moci zařadit do své práce.
ad 1) co se týče nebezpečnosti návykových látek (nejen nelegálních drog), jsou určená různá měřítka a tato záležitost byla předmětem mnoha výzkumů. Základní info najdete na našem webu na http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html.
ad 2) co se týče alkoholu, obecně se jeho vliv (akutní) řeší podle počtu vypitých jednotek alkoholu. Za jednotku alkoholu se obvykle považuje 1 pivo (0,5 l), 1 sklenička vína (0,2 l), jedna sklenička tvrdého alkoholu (0,05 l). Takže se uvažuje v jednotkách, které mají na psychický a fyzický stav člověka zhruba stejný vliv. Neřeší se % alkoholu. Je samozřejmě rozdíl, pokud vypijete 0,5 l piva (jedno pivo) a 0,5 l rumu (cca 10 panáků). Je to jedna jednotka oproti deseti jednotkám alkoholického nápoje. Více najdete například na www.alkoholik.cz a podobných webech.
ad 3) názor na legalizaci marihuany se liší jedinec od jedince i mezi odborníky. Také je otázkou, co se považuje za legalizaci - po právní stránce je legalizace naprostá beztrestnost pěstování a jakéhokoli nakládání s konopnými drogami. Což asi není stav, který by byl v ČR na pořadu dne. V tuto chvíli se jedná pouze o legalizaci konopných drog pro lékařské účely za přísně stanovených podmínek. Jaká je legislativa ohledně konopných drog (alespoň dle trestního zákona) naleznete na našem webu pod kolonkou Drogy a zákony).
ad 4) rozdělení drog na legální a nelegální vyplývá zejména z historického kontextu té které země. V některých zemích není legální alkohol, v některých zemích je užívání drog a nakládání s nimi sankcionováno velmi přísnými tresty... To, jak jsou drogy nebezpečné se v legislativě odráží různě, a ne vždy to odpovídá lékařským zjištěním o nebezpečnosti drog. Hodnocení, zda je naše legislativa odráží správně, mi myslím nepřísluší. Obecně lze říct, že v evropském kontextu jsou podceňována rizika legálních drog, zejména alkoholu.
ad 5) po nelegálních drogách obecně sahají spíše mladší ročníky, ale závislost na návykových látkách (zejména na alkoholu) se prolíná všemi věkovými kategoriemi. Takže byste musel specifikovat, o jaké návykové látky jde. Odpověď na tuto otázku by vydala na samostatnou publikaci. Můžete se podívat do výročních zpráv o situaci ve věcech drog v ČR, které každoročně vydává Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti (NMS), bezplatně ke stažení na www.drogy-info.cz v sekci Publikace.
ad 6) To je opět otázka, na kterou by byla velmi obsáhlá odpověď, a k tomu naše poradna úplně neslouží, mohu Vás opět odkázat na www.drogy-info.cz a publikace NMS.
ad 7) ohledně halucinogenních látek se dočtete jednak na našem webu pod příslušnou kolonkou, co se týče zhodnocení jejich nebezpečnosti pod odkazem http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html nebo na www.drogy-info.cz.
ad 8) tam záleží na tolika faktorech, a i velice individuálních, že tato otázka nelze obecně odpovědět. Záleží, jaké účinky (psychické, fyzické) máte na mysli, jestli se jedná o jednorázové užití nebo o dlouhodobé užívání, záleží na individuálních charakteristikách dotyčného uživatele... Řada dopadů užívání drog je reverzibilních, co se týče účinků na zdraví. U osob predisponovaných k duševní poruše nebo u osob se zdravotními problémy, které užily drog, to tak být nemusí... Droga, která u někoho nezpůsobí žádné potíže do budoucna při jednorázovém užití, může u někoho dalšího spustit lékařsky obtížně zvladatelný proces.
ad 9) předpokládám, že máte na mysli farmakoterapii. Jsou látky, které byly původně užívány jako léky (včetně heroinu) nebo dosud jsou (morfium, benzodiazepiny)... Některé látky už jako léky z důvodu vysokého rizika závislosti a dalších problémů užívané nejsou, některé jsou, protože pokud se užívají krátkodobě k řešení akutních potíží, bývají ku prospěchu (léky na bázi opiodů, benzodiazepinů), problém nastává při jejich dlouhodobém užívání, a obvykle ve chvíli, kdy pacient nerespektuje dávkování lékaře. Existuje i mnoho dalších léčiv, která mají návykový charakter... je to opět otázka na dlouhé povídání, o tom, v jaké indikaci je použít, kdy ne, kdy mohou způsobit problém, kdy ne. Specifickou kapitolou mohou být i léky užívané k substituční léčbě nebo lékařem doporučené užívání konopných drog... Co se týče alkoholu, doporučovaném v rámci léčby nebo v rámci zdravého životního stylu - je to otázka míry, individuálního stavu jednotlivce...
ad 10) skrytá poznámka - ano, v současnosti se velice řeší otázka nových syntetických drog. K tomu Vám také mohu doporučit stránky www.drogy-info.cz. Zejména jedno z čísel bulletinu Zaostřeno na drogy, http://www.drogy-info.cz/index.php/publikace/zaostreno_na_drogy/2010_zaostreno_na_drogy/zaostreno_na_drogy_2010_04.
Hodně zdaru. A pokud můžu prosit, zkuste si co nejvíc informací dohledat na doporučených webech a pokud se budete ke své práci na něco dalšího ptát, tak pouze velice konkrétně. Nejsme schopní zpracovávat témata seminárních a podobných prací v rámci dotazů na této poradně, což jistě pochopíte.