prokazatelnost ze slin
Káč
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat jak dlouho po užití pervitinu a THC budu mít pozitivní test na drogy ze slin při kontrole od policie? Díky za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás, co se týče marihuany, tak metabolity THC se dají detekovat ze slin řádově stejně dlouhou dobu jako z krve, tedy cca týden až max 14 dní. U pervitinu to je podobné - detekce ze slin a potu kopíruje dobu, po kterou se dá droga detekovat z krve. Detekce u pervitinu je možná ale pouze cca 1- 3 dny od posledního užití. Policejní orientační testery toto mohou zjistit.
Ale co se týče určení vlivu drogy u řidičů, je to tochu složitější. V okamžiku, kdy policejní orientační test zjistí, že máte pozitivní THC nebo metamfetamin (pervitin), tak musíte jít na krevní zkoušku. A netřeba se tomu bránit. Pokud jste neužila drogy cca 12 - 24 h před jízdou, tak laboratorní test neprokáže aktuální ovlivnění při jízdě. Při krevním testu se totiž určuje, zda byl řidič opravdu aktuálně pod vlivem drogy v okamžiku řízení, a sledují se specifické metabolity drog. Co se týče určení aktuálního vlivu drog, tak obecně lze říct, že aktivní metabolity obou drog se dají zjistit max cca  do 24 h po užití, což je doba, po kterou byste byla akutně intoxikovaná (lidově řečeno "zhulená" nebo "sjetá").
Nejlepším doporučením proto je, řídit auto až ve chvíli, kdy se po víkendovém tahu pořádně vyspíte.
A samozřejmě je nutno říct, že sedat za volant pod vlivem THC nebo pervitinu je nanejvýš nebezpečné a je to zahrávání si s životem vlastním i cizích (spolujezdců, ostatních řidičů, v případě nehody). Je známo mnoho nehod, zejména pod vlivem pervitinu, které skončily fatálně, ať už pro řidiče nebo pro spolucestující nebo i pro náhodné chodce... myslím, že je to velký vykřičník.
Takže doporučuju přinejmenším dva dny pauzu po té, co jste něco měla, abyste naprosto eliminovala riziko. Toho, že Vás chytnou a seberou Vám řidičák, i toho, že sebe nebo někoho dalšího ohrozíte. A sedat za volant jen ve chvíli, kdy se opravdu cítíte ok.
Krom toho, marihuana, ale zejména pervitin, mají i jiná rizika, než že se to provalí při náhodných testech policie, to jistě sama víte... Zejména chronické psychické obtíže a závislost....
Přeji hodně štěstí a pokud budete řícit, mějte to na paměti.
Bára Orlíková