otrava marihuanou
weren
Dobrý den přítel vypil hrnek mlíka z marihuany už je to sedm hodin a furt je mu špatně. Taky psychicky má pocit strachu nemůže zavřít oči prý má pocit že se něco stane. Nevím co mám dělat prosím poraďte.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud je Váš přítel intoxikovaný marihuanou požitou v mléce, tak je bohužel celkem obvyklé, že intoxikace je silnější a trvá déle, než když by marihuanu kouřil. Navíc se dá dost těžko odhadnout, jaká byla původní "dávka" marihuany (účinné látky THC a dalších kanabinoidů), takže může dojít ke stavu, který popisujete - dlouho trvající silná intoxikace, která nechce odeznít a která má nepříjemné průvodní jevy (úzkost, halucinace a pod.). Nicméně nakonec odezní... Intoxikace může trvat až kolem 10-12 hodin. Je to rozdílným způsobem vstřebávání při kouření a při užití v jídle nebo pití. Pravděpodobně přítel nakonec usne, až odezní úzkostné představy, které ho zatím udržují při vědomí ("bojím se toho, co se může stát, když zavřu oči"). Je možné, že má zároveň stavy nevolnosti, závrať, obtíže s pohybem. Opravdu by to mělo během pár hodin odeznít. Co můžete dělat ve chvíli, kdy je mu natolik zle - od toho zůstat při něm, nepanikařit, snažit se ho v klidu utěšit, že to odezní, podávat mu nápoje (nealkoholické, jako např. minerálku nebo bylinkový nebo ovocný čaj, bez kofeinu), případně jídlo, pokud o to bude stát, až po to, že mu donesete kýbl, když se mu bude chtít zvracet...
Problém by mohl být ve chvíli, pokud přítel neužil jen marihuanu, ale kombinaci drog (včetně alkoholu). Pokud to víte (víte, že předtím požil např. pervitin nebo nějaké halucinogenní drogy, i nějaké léky na uklidnění nebo velké množství alkoholu), tak ho kontrolujte a pokud se Vám nebude cokoli zdát, tak je na místě volat záchranku. Když jim řeknete, o co jde, tak to budou řešit jako předávkování, a odvezou ho do nemocnice, kde aspoň bude mít zajištěné, že se mu nestane nějaký fatální průšvih... v domácích podmínkách se předávkování drogami řeší dost blbě a může i blbě skončit, při špatné kombinaci drog i smrtelně. Takže je lepší, pokud to řeší zdravotníci a lékaři. A hlavu za to nikomu neutrhnou, jsou na to zvyklí. Pokud by začal být agresivní nebo mít sebevražedné myšlenky, volejte záchranku taky. Mohlo by to skončit taky blbě. To, že jste volala záchranku, když byl problém, nikde mít v papírech napsané nebude, aby mu to dělalo do budoucna problém.
Uvidíte, jak to bude vypadat za pár hodin. Lepší varianta je, že to přejde a usne, a ráno bude mít trochu kocovinu. a doufejme, že ho tento zážitek od dalších experimentů odradí. V horším případě se bude nepříjemný psychický stav vracet nebo bude setrvalý. Konopné drogy výjimečně mohou způsobit i rozvoj chronických psychických potíží. Pokud se přítel nebude cítit ready po psychické stránce (úzkost, deprese, v horším případě halucinace) ani po jednom či dvou týdnech od této zkušenosti, pak je na místě vyhledat psychiatra.
Když by na to došlo, tak dejte vědět, odkud jste, a já bych Vám vhodné kontakty vyhledala. Jinak záchranka je 155, ale to asi víte.
Tak přeji hodně štěstí. A kdyžtak napište, jak to dopadlo.
Bára Orlíková