JAK??? Je to možné?
AAress
Dobrý den,
děkuji za důvěru, se kterou se na nás obracíte. Zmiňujete, že máte problém s neteří, která se stala závislou během krátké doby na pervitinu. Z Vašich slov je patrný určitý nadhled a pochopení proto, že se něco takového lidem někdy může stát, zároveň také určitý sklon k tomu, abyste neteř ochránil. A v závěru dotazu, jako by byl cítit nádech rezignace, v podobě určitého „dohledu" nad tím, aby si neublížila.
Není mi známo nic o tom, že by se někde podávalo či prodávalo Vámi zmiňované činidlo. V určitém období (cca do roku 2010), se v rámci tzv. Harm reduction (snižování rizik a škod) testovala syntetická droga Extáze, nejspíše tedy šlo o použití tohoto testu, kdy bylo možné použitím určitého činidla zjistit, zda testovaná droga obsahuje hlavní aktivní látku, kterou však je MDMA (3,4-methylendioxymetamfetamin).
Z Vašeho sdělení není patrné, jak dlouho se v celé věci angažujete, ovšem ani to, zda máte Vy, či neteř nějakou osobní zkušenost s odbornou pomocí. Účinná pomoc lidem, kteří trpí závislostí je často nesnadný, někdy možná až nadlidský úkon. Zvláště pro nejbližší okolí to bývá často velmi vysilující, protože vidina úspěchu se často opakovaně ztrácí v daleké mlze. Vězte, že nikdy neuhlídáte vše, co do sebe neteř vpraví. Navíc manipulací s pervitinem se můžete pohybovat minimálně na hraně zákona, velmi častěji však i za ní. Pro nasměrování k efektivním strategiím pomoci by bylo dobré znát více bližších informací (co rodiče neteře, s kým žije.....?). Doporučuji Vám proto, obrátit se na odbornou pomoc (kontaktní centrum, stacionář či AT ordinace), kde můžete řešit aktuálně postupné kroky směřující k účinné pomoci. Z Vašich řádků není jasné, v jaké části republiky žijete a které město je pro Vás nejdostupnější. Pro lepší orientaci můžete využít tzv. Mapu pomoci, kterou najdete zde:
http://www.drogy-info.cz/index.php/map/
Přeji Vám hodně síly a energie.
František Šuranský
Dobrý den,mám takovýto problém,má neteř(26) se stala během krátké doby osobou velice závislou na pervitinu. Nikoliv však pouze svou vinnou,rozvrácená rodina,dom.násilí,alkohol,nezájem matky atd., ale k tomuto je má neteř člověk holubičí povahy,dislek.,disgaf.,neschopná od dětství jákéhokoliv odporu. Chytla se špatné party a bylo.Já na to přišel po příletu domů.Potkal jsem ji ve stavu ukrutném šlapat na hlavní silnici. Boj je to marný,i když jsem tu jejich partu chcípáků parkrát srovnal se zemí a vysvětloval,že kdo dá nebo prodá mé neteři drogy tak hodně dlouho nebude mít čím tahat atd. marné.Teď už se pouze snažím dozírat kde je a jako kamarád někdy koukám co koupila aby si neublížila. Pokaždé je to jiné,jak já jako laik můžu během pár minut zjistit,jestli to je nebo neni pervitin,četl jsem činidlo,ale jaké,jde ho koupit?kde?

Odpověděl: František Šuranský
Dobrý den,
Není mi známo nic o tom, že by se někde podávalo či prodávalo Vámi zmiňované činidlo. V určitém období (cca do roku 2010), se v rámci tzv. Harm reduction (snižování rizik a škod) testovala syntetická droga Extáze, nejspíše tedy šlo o použití tohoto testu, kdy bylo možné použitím určitého činidla zjistit, zda testovaná droga obsahuje hlavní aktivní látku, kterou však je MDMA (3,4-methylendioxymetamfetamin). Na Váš další dotaz nemám bohužel také jednoznačnou odpověď. Na černém trhu, kde si uživatelé drogy obstarávají je jistě možné téměř vše. Nejlepší je samozřejmě nebrát nic, případně volit alespoň bezpečnější způsoby aplikace. Zmiňujete, že neteř mluví hrozné nesouvisející nesmysly, že je jiná osobnost apod. Takové stavy nemusí být nutně způsobeny jen kvalitou, resp. nekvalitou drogy. Často to ovlivňuje také délka a frekvence užívání, ale také to, jak je po tu dobu pečováno o tělo (potrava, tekutiny, spánek...).
http://www.drogy-info.cz/index.php/map/
Přeji Vám hodně síly a energie.
František Šuranský