Prosím o radu
Karla
Dobrý den,
nevím jak začít. Asi od začátku ...
Dcera mé kamarádky se dlouhodobě přátelí s chlapcem, který je uživatelem drog. On je bez práce, bez rodiny. Dcera tajně schovává přítele ve sklepě domu matky, která již o tom ví, ale neví jak se zachovat. Přítel dcery jí několikrát okradl, zlato aj. Dcera tomu přihlíží. Trestní oznámení pro krádež zlata a hotovosti u Policie nepodala. Když kamarádka po zjištění zuří, dcera chvilku funguje, ale vzápětí nenese odpovědnost za sebe ani chování přítele. Matka ji finančně podporuje a přítele taky. Bojí se, že ji dcera zatratí, když zasáhne, ale zárověň jí je jasné, že pokud nebude dělat nic, bude se situace zhoršovat. O víkendu objevila ve svém sklepě i v bytě, ve kterém dcera občas s přítelem pobývají, stříkačky a další předměty, které nasvědčují tomu, že užívá drogy nitrožilně. Náklady na bydlení samozřejmě hradí její matka. Kamarádka žije s mladším synem sama, je vdaná, otec přispívá na výživu, ale děti nevychovává. Společně nežijí a nehospodaří. Otec o problémech dcery neví. Kdyby věděl, řešil by vše křikem a možná vyhazovem z domu. Je možné, že by přítele byl schopen zabít z důvodu ochrany své dcery. Dcera kamarádky je stará asi 22 let, má ukončené středoškolské vzdělání s maturitou. Bojí si hledat práci, protože by ji nevzali. Poraďte, prosím jak se nejlépe zachovat v této situaci ...
Promluvit si s dcerou? S matkou vše končí hádkou. Jak pomoci jejímu příteli, a tím i jí? Dcera pravděpodobně chce příteli pomoci, ale neuvědomuje si, že to sama nezvládne. Kamarádka má podezření z chování dcery, že asi také užívá drogy a chce něco udělat, jen neví jakým způsobem, aby situaci ještě více nezhoršila.
Děkuji předem za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Nejlépe by asi bylo, kdyby Vaše kamarádka osobně navštívila Poradnu pro rodiče, která je přímo specializovaná na rodinné příslušníky a další blízké osoby uživatelů nelegálních drog. Tato situace rozhodně není snadná a bylo by vhodné, aby se o všem více konkrétněji sama poradila s odborníkem a nepříznivou situaci začala řešit. Můžete ji tedy, pokud bude mít zájem, nasměrovat na toto zařízení:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Café Therapy
Školská 30
Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
Fax: +420 284 824 235
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Provozní doba : PO až PÁ 9,00 - 19.00
Více informací naleznete zde :  http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Veškeré služby jsou bezplatné a je třeba se předem objednat. Zdali to kamarádce pomůže, klidně ji můžete doprovodit či pomoc se zprostředkováním kontaktu. Nebo se můžete objednat nejdříve Vy sama a poradit se s kolegyní, jak vhodně na kamarádku zapůsobit, aby odbornou pomoc využila. Ve Vašem psaní není úplně zřejmé, jak ona sama potíže dcery vnímá, zda si uvědomuje nebezpečnost a tíhu celého tohoto problému...Uvádíte, že má obavu z toho, že svou dceru ztratí, když ona sama zasáhne...Toto bývá častá reakce rodičů a je to i celkem oprávněná obava a pochybnosti. Bohužel, ale skutečnost z praxe je taková, že pokud je závislým osobám tolerováno jejich chování a životní styl, je to pro ně takt trochu informace, že se vlastně nic neděje. Mnohdy bývá v těchto situacích největší pomocí právě nepomoci. I když je mi jasné, že toto bývá pro rodiče to nejtěžší. Právě proto bych doporučila být v průběžném kontaktu s poradnou a o všech postupných krocích se radit...Nejenom, že si kamarádka doplní chybějící informace, poradí, jak by se dalo pokračovat dál, jaká nastavit pravidla, jak komunikovat, také získá podporu, což si v takto nelehkém období jistě také zaslouží...
Přeji, ať to dobře dopadne, mějte se hezky. Když budete potřebovat, klidně zase napište. Pokud by Praha byl pro Vás problém, napište, jaká jiná města máte v dobré dopravní dostupnosti, vyhledáme a doporučíme jiné vhodné zařízení, kde byste se s kamarádkou mohli osobně poradit. Osobní kontakt je v tomto ohledu zcela nejúčinnější, vždy je mít třeba více ucelených informací a ke každému případu přistupovat zcela individuálně.
Tak držím palce.
S pozdravem Markéta K.