Je tu naděje?
zafrina
Dobrý den,
mám přítele, se kterým si zatím báječně rozumím. To, že kouří marihuanu a občas si veme na party extázi mi až tak nevadí. Dověděla jsem se ale že má za sebou drogovou minulost, asi 6 let bral pervitin (cca 3x týdně), zkusil i kokain a lsd.
Tvrdí, že toto období má už za sebou, že se z toho poučil a přestal hlavně z vlastní vůle. Není to žádný flákač ani povaleč a zatím nemám
důvod mu nevěřit.
Já jsem ale holka drogami nedotčená a toto zjištění mě dost šokovalo. Kor přiznání, že i dnes, když mu někdo nabídne, si jednou za čas pervitin znova šňupne. Jsem z toho dost nešťastná a bezradná. Chtěla jsem se hlavně zeptat, jaký vliv na zdravotní stav člověka tento (\"bývalý\")
způsob života může mít a do jaké míry to může člověka \"změnit\"? Je zde vůbec naděje, že by s pervitinem přestal dočista (myslím dle vašich zkušeností a statistik)? Mělo by to případně negativní vliv na početí dítěte?
Až na toto zjištění, doteď bylo vše ideální. Nechci ale žít ve strachu, že jednoho dne do toho zase spadne a nedej bože, že budu mít dítě s \"feťákem\". Prosím, budu ráda, když mi napíšete jaké máte zkušenosti s obdobnými případy, jestli je tu nějaká šance na šťastnou budoucnost bez drog. Samozřejmě si uvědomuji, že to hlavně záleží na nás dvou, já jsem rozhodnutá být příteli oporou. Ale jelikož je celá tato situace pro mě velká neznámá, netuším co si počít a jak se zachovat. Přítele mám opravdu ráda, ale jsem proti drogám. Mám mu doporučit nějakou poradnu/centrum, nebo věřit, že to zvládne sám a že má všechno pod kontrolou? Budu ráda za jakýkoliv názor a radu!

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Tak pokud přítel konzumuje THC, Extázi a sem tam si šňupne Pervitin, spíše bych toto nenazývala problém s drogami v minulosti, ale jako současný problém. Bohužel.
Chápu, že jste z tohoto zjištění rozčarovaná, plná obav, pochybností. To je zcela legitimní a také pochopitelné. Tážete se na naše zkušenosti z praxe. Ty jsou bohužel takové, že pokud dotyčné závislé osoby nevyužijí odborné pomoci a své potíže tím opravdu nevyřeší, jen stěží udrží abstinenci trvale. Mnohdy se stává, že tyto neléční jedinci sice zvládnou nekonzumovat primární drogu, nicméně ji zastoupí droga jiná. Například pervitin za THC. THC za alkohol apod.. Konzumace jakýchkoliv drog, potažmo vyústění v závislost, je skoro vždy ,,pouze zástupný problém", tudíž pokud dotyčná osoba není řádně odléčena, jen těžko sama v sobě objeví spouštěcí mechanismy své vlastní závislosti a neví tady pak, před čím sám sebe vlastně chránit. Před jakými situacemi, jak rozpoznat svá rizika, možnosti, své hranice. Je to velmi individuální a každý to má jinak. Pro někoho jsou rizikové stresové situace, pro někoho naopak radost a období pohody... Je to dlouhodobí proces, který má své etapy, s terapeutickou podporou je rozhodně větší šance na úspěch.
Co se týče Vašich obav z případného početí dítěte, tak pokud drogy užívá partner, nikoliv matka (v průběhu těhotenství a kojení), tak dítě ohroženo není. Ve smyslu nějakých možných vrozených a vývojových vad. Plod je vážně ohrožen, pokud drogy konzumuje matka dítěte, tam může být celá řada vlivů a potíží, které se odvíjí od typu užívané látky, frekvencích a intenzity jejího užívání a celkového životního stylu. Pokud by, ale přítelovi konzumace i nadále trvali, zplodili byste společně dítě, pak může být samozřejmě další vývoj dítěte ohrožen také. Tatínek, který užívá drogy, není přinejmenším zrovna pozitivní vzor a jeho návyk a chování může velmi ohrozit normální běžné fungování rodiny.
No, v lehké situaci tedy nejste. Možná by nebylo od věci, pokud je pro Vás dostupná Praha, obrátit se na kolegyni, která se úzce specializuje na práci s blízkými osobami uživatelů nelegálních drog a vše více podrobněji, probrat v osobním kontaktu. Ten skýtá rozhodně mnohem více prostoru a je mnohem účinnější.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Café Therapy
Školská 30
Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
Fax: +420 284 824 235
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba : Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Provozní doba : PO až PÁ 9,00 - 19,00
Vše bezplatně, nutno se předem objednat.
Více info naleznete zde :
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud by Vás ještě něco zajímalo, klidně zase napište. Zdali je Praha pro Vás problém, napište, jaká města máte v dobrém dosahu, pokusíme se Vám doporučit jiné vhodné zařízení, kde byste si mohla o všem co je třeba, popovídat...
Mějte se hezky.
S pozdravem Markéta K.