obecný dotaz
Pepa
dobrý den, měl bych jeden obecný dotaz. Stát vynakládá plno peněz na léčení narkomanů, plno lidí prý kvůli drogám páchá trestnou činnost, šíří se nemoci kvůli špinaným jehlám apod... A účelné řešení nikdo nehledá, protože to nikdo řešit nechce. Jediné co stát dokáže tak je trestat za drogy, ale najít nějákou alternativu, která by nebyla trestná a která by tolik neškodila zdraví, o to se nikdo nesnaží.
Proč stát nevynaloží nějáké prostředky na výzkum, aby vědci a doktoři vynalezli nějákou novou látku, která by se nemusela píchat ale užívala by se třeba v tabletách, která by nebyla mezi nelegálníma látkama, a přitom by dokázala každému udělat halucinace nebo jiné zážitky stejně intenzivní jako zakázané drogy? Pak by si to mohl každý koupit v lékárně mnohem levněji než drogy, a nemusel by kvůli tomu nikdo krást aby nato měl peníze, a kdo by byl feťák tak by to mohl dostat na předpis zadarmo. Zmizelo by tím ze společnosti plno problémů, a mohli by si užít něco příjemného i lidé, kteří nemají (a třeba ani nechcou mít) známosti mezi zločincama, což vlasně prodejci drog sou kvůli stupidním zákonům.
Plno lidí třeba potřebuje občas vypnout, vymazat si hlavu, zažít halucinace, prostě úplně přestat vnímat, zejména sem to potřeboval když sem ještě chodil do školy a bylo mi vždycky špatně, když mi učitelka nebo někdo vynadal... potřeboval sem abych aspoň na pár dní byl v bezvědomí a zapoměl to. Bohužel žádné drogy sem tenkrát neměl, tak sem si to z hlavy vymazat nedokázal, a dodneška z toho mám noční můry. A ty učitelky co na mě (i na ostatní spolužáky) na základní škole řvaly zato ani nebyly potrestaný, protože to se pořádně nedá dokázat. Zaplést se s podsvětím toho se bojím, tak nevím dodneška jak nato. Pak lidem nezbývá nic jiného než se dát na drogy. Proč už neexistuje nějáká legální náhražka drog? to by bylo tak složité něco takového vyrobit?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
Vaše polemika zasahuje do mnoha koutů drogové oblasti a politiky. Bylo by to na několik stránek odpovědi, takže jen stručně. Existují i legální náhražky některých drog. Tzv. substituce funguje především v případě opiátů. Některým lidem ale nevyhovuje, např. proto, že je pro injekční aplikace drogy nějakým způsobem důležitá. Někdy jsou lidé také závislí nejen na droze, ale i na způsobu života a lidech, které se kolem drog pohybují. Pak tu také máte alkohol, jako u nás zcela legální drogu, která dokáže "vymazat hlavu" naprosto spolehlivě. existují i bezpečnější metody, jako třeba různé meditace, relaxace, sport atd. Alternativy tedy jsou, ne každému ale vyhovují. Pak je to zodpovědnost jednotlivce, co zvolí, stejně jako jste si vybral Vy.
Všechno něco stojí. Kdo je závislý a splňuje tedy kritéria psychického onemocnění, má možnost za minimální prostředky se léčit nebo dostat pomoc, i ve formě substituce. Těžko se dá ale očekávat, že někdo bude zdarma dávat tabletky na vymazání hlavy. Zadarmo není ani voda nebo základní potraviny, které nutně potřebujete k přežití, tak proč zrovna tohle by mělo být?