Léčba
I.sis
Děkuji za odpověď! Ještě jestli se mohu zeptat,nemáte nějaké informace o bezplatných prodidrogových centrech v republice? Dočetla jsem se něco o komunitě BETEL,která je údajně bezplatná a zaměřená na odvykací pobyt,závislých jedinců.Můžete prosím zjistit jestli je tato komunita seriozní a v čem se odlišuje v jiných léčebných programech komunit placených?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
obecně doporučujeme pouze komunity, které jsou certifikované, tzn. prošli certifikacemi od Certifikační agentury Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky. Přehled certifikovaných programů najdete na http://cekas.cz/sites/default/files/u6/aktualizovany_seznam_certifikovanych_sluzeb_31_3_2010.pdf. Absolvování tohoto procesu je pro nás zárukou kvality.
Existuje však celá řada komunit, které tímto procesem neprošly, a proto nepatří mezi námi doporučované. Patří mezi ně i zmiňovaná komunita Betel (www.komunitabetel.cz), nebo také komunita Cenacolo (www.cenacolo.cz), Pastor Bonus (www.pastorbonus.cz) a další. Certifikace je proces, který pomáhá mimo jiné zajišťovat komunitě financování ze státních zdrojů (pro žadatele o grant ze státních zdrojů je certifikace nezbytná). Ty, které certifikací neprošly, nemusí být tedy nutně nekvalitní, pouze mají zajištěný jiný zdroj financování a nechtějí se podrobovat certifikacím.
Někdy, ale ne vždy, jde o komunity, které jsou křesťansky orientované. Fungují na základě darů a pomoci od předchozích klientů.
Osobně s podobnou komunitou zkušenosti nemám. Znám však několik lidí, kteří prošli jejich službami. Ne každému vyhovuje "běžná" komunita. A zejména v situacích, kdy jde o člověka věřícího, neváhala bych zkusit hledat jinde než u certifikovaných komunit.
V případě, že důvodem, proč hledá syn komunitu, která je zdarma, je vaše současná situace,  doporučila bych mu si uvedené komunity obvolat. S tím by mu mohli pomoci v nejbližsím kontaktním centru. Ptala bych se ale nejen na platbu. Prošla bych si jejich stránky, ptala bych se lidí, kteří jejich komunitu absolvovali, podívala bych se na diskuse na sociálních sítích apod. Zajímaly by mě principy, na kterých jejich léčba stojí, jakou roli v nich hraje víra, zajímaly by mě přijímací podmínky, potřeba absolvování detoxu před léčbou, spolupráce s rodinou v rámci léčby, délka léčby a její podmínky apod.
Vím, že jde pouze o chabá doporučení, ale vzhledem k tomu, že nemám osobní zkušenost s uvedenou komunitou, ani neznám tamější pracovníky, nemohu se za "serióznost" zaručit, ani ji vyloučit.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.