Kamarádka
B.
Mám problém s kamarádkou. Nejprve si jednou za čas zahulila trávu, to jsem tak nějak brala. Ale časem se to stupňovalo a nedávno se mi přiznala že si dala i koks. Mám strašný strach že do toho spadne. Jak jí mám pomoci?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den,
je fajn, že máte s kamarádkou blízký vztah a bojíte se, aby nespadla do nějakých problémů. Zkuste s ní o svých obavách promluvit, říci jí, proč se o ni bojíte, jakých případných negativních změn jste si v souvislosti s jejím užíváním všimla, jak si může kokainem v budoucnu zkomplikovat život.
(Více o kokainu si můžete přečíst zde: http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html ).
Pokud máte dojem, že to přehání i s marihuanou, určité obavy mohou být na místě. Na druhou stranu se mohlo u kamarádky jednat o jednorázový experiment, který neplánuje opakovat. Ale to je potřeba se zeptat jí samotné a stejně tak i na to, zda a jak eventuelně potřebuje pomoci. Je však možné, že kamarádka nebude mít chuť tyto věci s vámi řešit, sama nemá pocit, že potřebuje s něčím pomoci a na svém životním stylu nehodlá nic měnit. V takovém případě je obtížné pomoc nabízet. Vy zodpovědnost za rozhodnutí a budoucnost své kamarádky nést nemůžete. V opačném případě, tedy pokud by chtěla s marihuanou a jinými drogovými experimenty skončit, zkuste ji nabídnout možnost konzultace s odborníky s tím, že ji na schůzku doprovodíte. Můžete také vymyslet společné trávení volného času a aktivity, které kamarádka nemá spojené s kouřením THC ani s jinými drogovými experimenty.
Mějte se hezky a ať všechno dobře dopadne.
PS: Pokud byste hledala vhodné odborné zařízení, kam by se v případě zájmu kamarádka mohla obrátit, můžete se podívat na www.drogy-info.cz do rubriky Mapa pomoci. Případně znovu napište a uveďte region, my vám někoho doporučíme.