marihuana v těhotenstvi
janička
Dobrý den, je mi 28 let a zhruba od 17 let kouřím marihuanu. Nyní jsem neplánovaně otěhotněla. (Cigarety nekouřím vůbec, alkohol piji příležitostně) Mám strach o dítě, do 5.týdne jsem kouřila marihuanu denně, většinou až večer ale. Existuje o vlivu marihuany na plod nějaká spolehlivá studie? Je to například horší, než cigarety? Přece si jen párkrát potáhnu.
Děkuji, Jana.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
v roce 2007 vydalo Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti (www.drogy-info.cz) zpravodaj Zaostřeno na drogy, věnovaný právě těhotenství a užívání návykových látek. Posílám Vám na ni odkaz:
http://www.drogy-info.cz/index.php/content/download/45322/204356/file/Zaostreno_na_drogy_200704_drogy_a_tehotenstvi.pdf
Konopí se věnuje kapitola 5/3.
Obecně lze říct, že kouření čehokoli (tabáku i marihuany) je škodlivé. Už kvůli splodinám, které při spalování vznikají. Nebo také pro omezení přísunu kyslíku dítěti. Na druhou stranu, v případě, že jste s užíváním přestala, případně ho velmi omezila, nehrozí žádné vážné nebezpečí.
Se studiemi je to trochu obtížné. Naordinovat kouření marihuny těhotným by nebylo příliš etické. Výzkumy se pak omezují na matky, které kouří dobrovolně, resp. sami od sebe. Některé studie uvádí poškození jako je menší hmotnost novorozence, horší pozornost dětí, deficity v oblasti paměti a kognitivních funkcí. Jiné studie srovnávají marihuanu s tabákem a ukazují, že je v tomto směru méně škodlivá než tabák (což nejspíš souvisí i s množstvím užitých cigaret vs. občasné užití marihuany). Posílám pár zajímavých odkazů, bohužel naprostá většina v angličtině.
- http://medicalmarijuana.procon.org/view.answers.php?questionID=000250
- http://www.cannabis-med.org/english/faq/01-pregnancy.htm
Stačí Vám to takhle?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.