Pomozte mi prosím
Kristýna
Dobrý den,bojím se to s někým řešit a proto mě napadlo se zeptat vás.Brala jsem asi tak 6let Subutex,předepisoval mi ho doktor.Dávala jsem si ho pod jazyk i když přiznávám že občas - dejme tomu tak jednou za 2 měsíce jsem si ho píchla do žíly.Nějak se nedokážu zbavit té chuti si píchnout.Nyní zhruba měsíc docházím na Metadon.Nic si nepíchám ale mám šílené chutě.Vůbec ne na drogy,ale aspoň bych ten Subutex si chtěla píchnout.Nevím co s tím.Máte nějakou radu co s tím.Metadon je skvělej,nemám žádné krize,je mi dobře akorát to denní dojíždění mě štve.Ale v celku jsem spokojená.Nic se neplatí takže i jsem ušetřila.Ale ta jehla...chybí mi to.Mám si občas zkusit píchnout vodu nebo co mám dělat.Jak se toho zbavím.Té chuti si píchnout...PROSÍM ZKUSTE MI NĚCO PORADIT.DĚKUJI, ZDRAVÍ VÁS Kristýna.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Nejste zdaleka jediná, kdo trpí "závislostí na jehle". Důkazem je celá řada lidí, kteří zneužívají substituční, ale i jiné léky, k injekční aplikaci. Tento termín u nás zavedl doktor Hampl a zahrnuje pod sebou závislost na rituálu (příprava drogy a její aplikace), někdo ještě dodává závislost na nájezdu, a také placebo efekt (jeho důkazem je několikavteřinový nájezd po aplikaci samotné vody). Bohužel toho o závislosti na jehle nebylo mnoho napsáno, navíc se jí nikdo příliš nevěnuje. Na druhou stranu mě nenapadá lepší místo, kde tuhle závislost řešit, než právě metadonová substituce, kam docházíte.
Aplikace samotné vody k injekční aplikaci by mohla chutě na jehlu na nějakou dobu umlčet, ale z dlouhodobého hlediska to není řešení. Nehledě na to, že by Vám to mohlo vyvolat chutě na drogy.
Pro zajímavost Vám posílám odkaz na jednu bakalářskou práci, která se tomuto tématu věnuje: http://is.muni.cz/th/104631/pedf_b/BP_Roman_Hlousek_2006.pdf.
Věřím tomu, že i závislost na jehle lze překonat. Ovšem nemám nejmenší tušení, co by mohlo fungovat zrovna u Vás. Možná to bude chtít nějaký čas a sem tam si aplikovat vodu, možná by pro Vás bylo lepší mít někoho, komu se můžete svěřit a v nejtěžší chvíli zavolat. Možná byste měla pátrat po tom, co pro Vás injekční aplikace znamená a co Vám dává. Pak byste mohla hledat způsob, jak to nahradit. Je to velmi individuální.
Mít se komu svěřit by mohlo celé situaci velmi pomoci. Ale pochopitelně záleží jenom na Vás.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.