Prostě nevim.
Klára
Prostě nevim jak a co dál..Můj přítel je o deset let starší a deset let fetuje.Ze začátku jsme si slibovali upřímnost a to,že s tím sekne nebo to alespon omezí..Splachovali jsme společně drogy do zachodu,trápili se,kdyz ho kvůli tomu bolely zuby a břicho a vůbec všechno,stála jsem při něm a snažila jsem se mu pomoc..Trapně odpouštěla jeho občasný ulety s drogama..Ale ted už toho mám dost..Je závislý a nedokáže si to přiznat,lečit se nechce,protože si myslí,že to má pod kontrolou..Když si dá,má hrozný výčitky kvůli mě,a tak už mi to radši ani neříká..a myslí si,že to nepoznám..Rozděluje si vše tak na období..Pár dní bere,pak zas ne..překoná dojezd,a jede zas..A prostě z toho má vyhrabáno-stihy,stresy,přecitlivělost..Přišel o práci..A všechno,mám pocit,ze nefunguje..A prostě nevím co si počít..s ním a už vůbec nevím co se mnou..Jsem slaboch na to abych se s ním rozešla, i když mi je jasný,že by to bylo nejrozumější..ale prostě...Mám dávat ultimáta?Nebo co??Mam pocit,že tohle všechno je zbytečný..Když nebude mít větší zájem on..a nebude si tak jistej,že je v klidu..Mám strach..Nikdo tomu nerozumí,všichni akorát nadávají..Prosím..poradte..co mám dělat..!!!
Předem děkuji za odpověd,a přeji krásný zbytek dne.
Klára.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Kláro.
Víte, dokud si přítel sám nepřipustí, že pervitin představuje v jeho životě problém, který chce nějak řešit, mnoho s tím nenaděláte. Přítel si to zatím připustit nechce a ani to, že zřejmě v důsledku užívání pervtinu přišel o práci, ho nikterak nepřesvědčilo, že věci pod kontrolou pravděpodobně nemá. Vy si to samozřejmě uvědomujete, i to, že zájem o řešení situace musí být především na jeho straně, ale to bohužel nestačí. Abstinovat za něj nemůžete, se vší pravděpodobností jste také zjistila, že ani domluvy, výčitky a vyhrožování nikam nevedou. Ptáte se, zda máte dávat ultimáta. Ano, ale jen v případě, že jste je schopna dodržet. Jinak to časem přítel začne vnímat pouze jako "informační šum", který pro něj v praktických důsledcích nic neznamená. Je tedy potřeba sama pro sebe si promyslet a stanovit jasné hranice, za jakých podmínek s přítelem zůstanete a dáte vztahu ještě šanci a kdy už ne. A pokud svůj  postoj jasně příteli sdělíte (např. - jestli s tebou mám zůstat, trvám na tom, abys vyhledal odbornou pomoc a abstinoval), tak se podle toho i v budoucnu zachovat. Určitě to není jednoduché, ale zrovna tak je náročné zůstat ve vztahu za stávající situace, kdy přítel bude brát a kdy vy budete vyčerpaná a hlavní náplní vašeho vlastního života se stane přítelův pervitin.
Možná by vám pomohla osobní návštěva a konzultace s nestranným odborníkem, který má s řešením takovýchto těžkostí zkušenosti. V rámci osobního rozhovoru byste měla dostatek prostoru probrat situaci komplexně, ujasnit si svá očekávání a potřeby, co se vztahu týče, i jaké další kroky z vaší strany by byly smysluplné. Zkuste to zvážit, myslím, že by stálo za to, nezůstávat na tyto problémy sama. Můžete se obrátit na nejbližší kontaktní centrum, jejich seznam najdete na www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci. Případně se můžete obrátit na specializovanou poradnu pro rodiny a blízké uživatelů drog.
Přeji hodně štěstí a sil.
PS: A buďte na sebe opatrná. Stává se, že ten, kdo má snahu někomu pomáhat dostat se z drog, nakonec rezignuje a začne užívat také. Ale věřím, že toto určitě nebude váš případ.