Matka alkoholička
Kateřina
Dobrý den, mám velký problém s mojí mamkou. Její 42 let a stala se z ní alkoholička, poslední 4 roky pije skoro čtyřikrát týdně. Má vystudovanou vysokou školu a byla dřív velice inteligentní dáme, kdežto teď je z ní společenská troska. Začala od té doby, co jí vyhodili z práce, kterou měla ráda, ale práci našla zanedlouho novou. Nejdříve to začalo opíjením se na oslavách, bylo to jen příležitostně. Nejdříve to začalo jen malýma panákama, ovšem teď pije ve velkém. Za jeden večer je schopná sama vypít flašku vína a nebojí se sáhnout i pro něco tvrdšího. Alkohol si před náma schovává všude možně po bytě. Žiju se sestrou a taťkou, ovšem taťka ji opustit nechce, už kvůli mě a sestře. Přitom vidím, jak se nejen on trápí. Kdyby aspoň pila jenom doma, jenže začala i v práci a dom se vrací na mol a druhý den si samozřejmě nic nepamatuje. Všude dělá jen ostudu. Ale musím zmínit, že to máme v rodině z její strany, její matka a sestra pijí obě taky dost. Matka se nebojí půlku své výplaty propít a pak žadoní peníze od taťky, ten si s ní teď dokonce rozdělil společný bankovní účet, aby mu peníze nekradla. Teď si našla nějakého svého \"přítele\", který je svobodný a dává ji na to všechno peníze, ona ho vodí i k nám domů a nevadí ji, že je třeba i taťka doma. Já osobně jí už neberu jako mámu, ale jen jako nějakou \"bytost\", která žije s náma doma. Vždy jen příjde z práce opilá, zavře se do ložnice, tam pije dále, usne a druhý den jde do práce, kde také pije. Někdy dokonce do práce ani nejde, protože jí bolí. Nepíšu Vám kvůli sobě, ale především kvůli taťkovi a sestře, kteří to nesou taky velmi těžce. Nejen oni i já mám zhoršené studijní výsledky. Bojím se, že kdyby ji otec opustil, tak se opije k smrti. Když si s ní chceme o tom promluvit, tak to dává za vinu nám a říká, že my jsme ti špatní. Vždy mi v opilosti vynadá a druhý den za mnou přijde a omlouvá se. Poslední 2 měsíce zapíjí prášky dokonce i alkoholem, má i zdravotní problémy se žaludkem (vředy). Jednou byla v takovém stavu, že vyhrožovala sebevraždou. A když jsme ji chtěli odvést na léčení vyhrožovala tím stejným a začala křičet. Prosím o radu jak toto vyřešit, nevím jak pokračovat dál, na léčení nechce a nedá si říct také. Moc děkuji, s pozdravem Katka

Odpověděl: Josef Šedivý
Dobrý den,
vaše situace je velice závažná o podle toho, co píšete je již soužití s vaší matkou na hranici snesitelnosti. Musíte si uvědomit, že tak jak její alkoholismus poškozuje ji samotnou, tak stejně poškozuje i vás (sama píšete o horších studijních výsledcích). Pokud chcete situaci řešit, začněte (vy, vyše sestra a váš otec) především péčí o sebe. Když to řeknu hodně otevřeně, vaše matka nějaký ten týden či měsíc ještě pít vydrží a vy se budete moci dát dohromady a společně (což je hlavní) se zamyslet nad tím, co dělat. Doporučuji vám se obrátit na poradnu, kde se zabývají rodinou a řešit vaše potíže společně se sestrou a otce. Pokud budete potřebovat nějakou další podporu, klidně znovu napište i sem...
Pokud máte v dosahu Prahu, obraťte se nejlépa na:
Poradna pro rodiče SANANIM
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon:     +420 284 824 234
Fax:            +420 284 824 235
GSM:          +420 739 268 527
e-mail:        rodice@sananim.cz