makovice
MIKA
Dobrý den,můj přítel asi 2 roky pije odvar z makovic.Je to návykové a škodlivé? Tvrdí že to má od bolesti a má to pod kontrolou.Děkuji za odpověd

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Užívání odvaru z makovic je návykové a způsobuje závislost. Důkazem je i to, že v době "makové sezony" přechází část uživatelů jiných opioidů (heroinu, buprenorphinu) na užívání makoviny. Závislost s sebou nese řadu problémů - mezi které patří například nepříjemný odvykací stav a potřeba zvyšovat dávky.
Vlastní užívání odvaru je však ve srovnání s ostatními způsoby aplikace (kouřením, injekčně) méně rizikové. Umím si představit, že lze odvar užívat relativně bezpečně a relativně dlouhodobě. Nepříjemné mohou být například děsivé sny či zažívací problémy, které se obecně s užíváním opiátů pojí. Hlavní riziko bych viděla ve zvyšování dávek a riziku předávkování (vzhledem k problematické kontrole výše dávky).
Další otázkou je, odkud vlastně přítel makovice má a zda se nepohybuje na hraně zákona. Stejně tak by při silniční kontrole, nebo kontrole zaměstnavatelem, positivní testy na opiáty těžko obhajoval.
Odvar z makovic skutečně může fungovat na utlumení bolesti. Za podobným účelem lze užívat řadu léků, které jsou dostupné na lékařský předpis. Bohužel většina z nich s sebou nese také riziko rozvoje závislosti. Užíváním legálních léků by měl přítel přehled o tom, jak velkou dávku užívá a navíc by se vyhnul případným problémům se zákonem.
Tak či onak, rozhodnutí je na příteli.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.