Jak motitovat zásislého na alkoholu k léčbě?
Radka
Dobrý den, jeden můj kamarád má problémy s alkoholem, ale sám si to nechce připustit, i když mu někteří z okolí jasně říkají, že to asi normální nebude. Pije, řekla bych každý den, nevím přesně kolik, a to především pivo. O víkendu je třeba schopný do sebe za chvíli naházet i několik a potají chodí na bar si dávat panáky. Jeho přítelkyně je zoufalá, protože neví, jak ho přesvědčit o problému. Vzhledem k tomu, že pije každý den, stačí mu jen málo a je opět v tom svém stavu, kdy jen blbě kouká a je takový utlumený, pozná to na něm každý už jen z toho jeho pohledu. A když mu to někdo říká, tak se vymlouvá, že je unavený z práce. Prosím tedy o nějakou radu, jak ho přesvědčit o problému a aby se šel alespoň někam poradit. Moc děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
pokud Váš známí, nereaguje ani na jasné reflexe blízkého okolí, že jeho pití není v pořádku, těžko můžete v tuto chvíli pro něj udělat více. Je rozhodně dobře, že mu dáváte najevo, že s jeho pitím nesouhlasíte. Občas se setkáváme s případy, kdy okolí se obává projevit vůči závislé osobě svůj dojem. Pro dotyčnou konzumující osobu je to pak signál, že je vlastně vše v pořádku...
Motivovat člověka, který zatím motivovaný není, je nesnadný úkol a také to bývá většinou běh na dlouhou trať. Nicméně, uvádíte, že osoba, o které píšete má přítelkyni. Možná by nebylo prozatím od věci, aby nějaké odborné zařízení navštívila ona a tam se více konkrétně poradila jak s přítelem komunikovat a tím jej i třeba lépe a více motivovat. Bohužel, ale neuvádíte, odkud jste. Nemohu tedy doporučit konkrétní zařízení, na které byste ji mohla odkázat...
Buďto si napište ještě jednou a uveďte jaké má přítelkyně Vašeho kamaráda nejbližší větší města a my Vám vhodné zařízení doporučíme. Nebo se můžete podívat zde www.drogy-info.cz - v rubrice Mapa pomoci - zadat - kraj - město - AT ambulance.
Veškerá zařízení se závislými osobami pracuje a zároveň nabízí i poradenské služby blízkým osobám a rodinným příslušníkům. Jistě by bylo rozumné, aby jeho přítelkyně těchto služeb využila, účinně se poradila a také získala podporu, což si v takto náročné situaci jistě také zaslouží...
Zatím se mějte hezky.
S pozdravem Markéta K.