partner hulí trávu
Oily
Dobrý den, tímto bych Vás chtěla poprosit o radu. Jsem zoufalá a nevim, jak dál. S přítelem jsme se poznali před 3 roky. Odmítala jsem mít cokoliv společného s člověkem, který kouří trávu. Přítel si mě našel s tím, že jsem proti kouření trávy a vždycky proti tomu budu. Byl ochotný toho kvůli mně nechat. Trávu nehulil rok a půl, potom do toho opět spadl. Začalo to příležitostním hulením, začalo se to stupňovat tak, že v poslední době hulí denně. Vyjímečně si jeden den nedá. Dokonce jsem zjistila, že si do trávy přidává hašiš. Tím se celá situace vyhrotila a za poslední měsíc se hádáme denně. Naše hádky jsou jen skrz trávu a změnu jeho chování. Přítel chodí do společnosti, ve které vyrůstal, se kterou začal hulit už od puberty. Společnost jeho kamarádů mě moc nepřijala, protože ví, že jsem proti hulení a zakazuji to svému příteli. V poslední době mě přítel hodně zanedbává, jde si radši zahulit s kamarády a celé dny ho nevidím. Je nespolehlivý, sobecký, někdy i agresivní. Dříve takový nebyl, přikládám to hulení. Nevim si rady, jak mu vysvětlit, aby toho nechal nebo to aspoň omezil na minimum. Byla bych ochotná mu tolerovat vyjímečné hulení. Nejradši bych ale byla, kdyby toho nechal úplně. Když jsem mu dala ultimátum, já nebo tráva a kamarádi, tak mě poslal domů a vybral si tu druhou možnost. Přitom vím a cítím, že mě miluje, ale ta tráva ho prostě ovládá víc a nedokáže s tím přestat. Přítelovi bude letos 30 let, je hodně rozumný, ale s trávou si říct prostě nedá. Prosím o radu, pokud to tak bude dál pokračovat, tak náš vztah kvůli jeho hulení brzy skončí a to bych nechtěla. Dělám všechno proto abych vztah udržela. Jsem přesvědčená po 3 letech našeho vztahu, že je ten pravý. Jen je tam jedna chyba, hulení.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Oily.
Z vašeho dotazu cítím, že vám na vztahu skutečně záleží a jste si vědoma všech jeho kladných stránek i toho,  čeho si ceníte u přítele. Dokonce, byť máte od začátku co se týče kouření marihuany nastavené jasné "ne", byla byste schopna u přítele tolerovat občasný "úlet" s jeho dlouholetými kamarády "huliči". Nicméně z toho, co píšete, se zdá, že pro přítele je v současnosti marihuana dosti významná. Do té míry, že vám otevřeně přizná, že v konkrétní situaci dává přednost kamarádům a hulení před vámi.
Co se týče udržení vztahu, jste v dosti obtížné situaci, protože snahu by měli mít oba partneři. Vy vnímáte jako klíčový problém kouření marihuany. Zkoušela jste si s přítelem promluvit, proč je pro něj "hulení" tak důležité, jestli si tím třeba v životě nebo ve vztahu něco nekompenzuje, jestli před něčím nebo někam neutíká, jestli o těchto věcech někdy zkoušel přemýšlet. Jestli má představu, kdy by byl schopen se marihuany vzdát. Ale také důrazně reflektujte to, jak situaci vnímáte a cítíte vy sama. Určitě bych se o takový rozhovor pokusila. V klidu, bez výčitek. Každopádně bych se však ze všeho nejdříve pokusila sama pro sebe si ujasnit, co chci a očekávám jako partnerka já. Jaké jsou mé představy o smysluplném vztahu, jaké jsou hranice mé tolerance. Být ve vztahu tím, kdo je permanentně nespokojený, cítí se zrazovaný a zklamaný a má potřebu stále něco reklamovat a zakazovat a na svého partnera vyvíjet tlak, je vyčerpávající pro obě strany a hlavně to není řešení. Víte, může se stát, že se přítel skutečně marihuany nebude chtít vzdát a bude to prostě na vás - buď to takto přijmete nebo ne. A je dobré se na tuto evantualitu připravit.
Jistěže v rámci rozhovoru s přítelem můžete zmínit nezanedbatelná rizika, která pravidelné kouření marihuany/hašiše přináší. (Viz rubrika cannabinoidy na těchto stránkách). Také bych určitě mluvila o možnosti odborné pomoci v případě, že by přítel měl zájem s kouřením THC přestat a nestačil na to sám, o tom, že ve vás bude mít oporu a v jakém směru. Zkuste být věcná a konkrétní.
Umím si představit, že to pro vás vůbec není jednoduché. Z toho, jak jste se o situaci ve svém dotazu rozepsala bych předpokládala, že by vám mohlo pomoci zajít to probrat někam osobně. S někým nestranným, kdo má s řešením takovýchto problémů zkušenosti. Mohla byste si ujasnit svá vlastní očekávání, jejich reálnost, to, co je pro udržení vztahu smysluplné.
Můžete se obrátit na nejbližší kontaktní centrum, která poskytují poradenství nejen uživatelům drog, ale i jejich blízkým. Seznam s vyhledáváním dle regionu najdete na www.drogy-info.cz v rubrice Mapa pomoci.
Budu vám držet palce a budu ráda, když ještě napíšete, jak se situace vyvíjí.