Pomoc s kodeinem
Katka
Dobrý den, jsem v UK jako pečovatelka a starám se o starší paní, čekající na operaci endoprotézy. Zdá se, že lékař již před dvěma měsíci naordinoval kodein proti bolesti a ona si tak vypěstovala závislost. Dávky zatím nezvyšuje, nicméně má problém udržet stanovený časový rozestup a mluví o hrozných snech v noci, pakliže dávku nevezme. Dnes se navíc přidala ranní slabost... Měla by za těchto okolností důrazně žádat změnu léku proti bolesti? (chtějí jí ho nechat do konce března...) Jakým způsobem lze bezpečně odvykat? Bude stačit snižovat dávky? Jsme bezradní, s lékaři je to tady velmi těžké. Budu vděčná za každou pomoc. Děkuji!

Odpověděl: Jakub Minařík
Víte, je to otázka, zda nechat pacienta trpět. Já osobně bych uvažoval tak, že raději budu riskovat závislost, je to starší dáma, pokud opioidy jinak toleruje dobře, závislost je menší rtiziko, než bolest, kiterá jí imobilizuje a způsobí jiné, potenciálně vážnější komplikace. Navíc, to co púopisujete je spíše počínající tělesný návyk a ten obvykle nebývá problém, zmizí polest, pacient poměrně snadno vysadí. Alespoň tak je to obvyklé. Je otázka, zda nekombinovat analgetika s nějakým antidepresivy, která lépe ovlivní emocionální složku bolesti. Je možné, že pacientka zvyšuje dávky právě proto. Ale to by měl rozhodnout lékař.