Marihuana
Host
Dobrý den, je mi 18 let a skoro rok kouřím občas marihuanu. Někdy více, někdy méně, někdy nekouřím. Nedělá mi problém to vysadit. Chtěl bych Vás požádat o radu nebo si přečíst Váš názor. Asi před měsícem se to dozvěděli rodiče a přestali mi dávat peníze, chápu že mě v tom nebudou podporovat :). Ale říkat synovi že dokud ho budou živit tak to dělat nebude mi nepřijde nejlepší. A taky názory že skončím jako troska co čtou na internetu o lidech co skončili na pervitinu či heroinu nebo když vidí ve filmech jak se chovají ti co kouří marihuanu tak že tak taky skončím a tak mi nepřijde moc k věci. A když viděli dokument o marihuaně konkrétně to byl myslím The Union - The Business Behind Getting High tak usoudili že to bylo něco s \"mediálním pozadím\" mi přišlo směšné :). A to že marihuana vede k tvrdším drogám tak si myslím že je to stejné jako alkohol, taky vede k něčemu horšímu. Záleží přece na člověku zda ty brány dál otevře nebo ne :). Nemám důvod je otvírat a navíc lidi co dělají něco jiného něž je marihuana neznám osobně. Zaplať pán bůh. Nevím jak mám reagovat na to když slyším že skončím jako troska a že to prostě dělat nebudu. Kde je dáno že rekreační kuřák marihuany bude troska, záleží na člověku samém. Tak jak když někde jde na akci a opije se tak to je v pohodě. Ale zakouřit si není. Je to také tím že alkohol je legální droga. Já osobně znám lidi co jsou úspěšní a žijí normální život a sem tam si dají :). Jen mě štve názor rodičů :/. A ještě když říkají že sem je zklamal a podobně a že 18 let mě vychovávali a já všechno zkazím apod. Ne na všechny to má negativní vliv. A že si mám vybrat buď kouření nebo oni. Takové \"hraní na city\" mi nepřijde k věci :/. Předem díky za odpověď.

Odpověděl: Josef Šedivý
Dobrý den,
vaše úvaha je velmi filozofická a odpověď na ní je velmi složitá. Pokusím se reagovat sám za sebe...
Máte pravdu v tom, že užívání marihuany automaticky nevede k užívání takzvaných tvrdých drog. Koneckonců, drogou, kterou většina lidí u nás užije jako první je alkohol. A to, že většina uživatelů drog začíná alkoholomen přeci neznamená, že každý, kdo se napije, skončí na heroinu...
Důležitější je podle mě to, proč jakoukoliv drogu (tedy i alkohol) užíváte. Hranice mezi „normálním" a „problémovým" užíváním přitom neleží v množství zkonzumované drogy. Závislým se může stát i člověk, který si „občas" dá špeka a naopak někdo jiný problém mít nemusí.
Třeba v případě alkoholu je to tak, že když půjdu po práci na pivo s kolegy, abychom probrali den, je to naprosto v pořádku. Jakmile ale začnu chodit do hospody, abych se vyhnul společnému času s manželkou, se kterou si moc nerozumím, je to problém.
Špatně je, když se droga stane prostředkem k zapomnění na každodenní starosti a začne ovlivňovat trávení času. Často lidé začínají užívat drogy, protože jim pomáhají zvládat jejich starosti. Později je ale užívají už jen proto, aby starosti znovu nepřišly a neuvědomí si, že se stávají závislými
Zkuste se zamyslet, proč hulíte. Opravdu. A napište...
Pepa Šedivý