Zdraví po užívání
Laura
Je mi 26 a 10 let beru, nejprve občasně(asi 7 let), pak dva roky téměř denně - to vedlo samozřejmě k průšvihu - rodiče se to konečně dozvěděli a pomohli mi-nebyla jsem na léčen.Poté se už rok snažím přestat, zvládala jsem to, ale přesto - beru cca 1x za měsíc, prostě to nevydržím , i když \"nechci si dát\". Teď se to začíná stupňovat, začínám mít strach.(pervitin teď \"jen\" kouřím, dříve jsem i píchala). Navíc začínám uvažovat o svém zdraví a dost mě to děsí!Mám už jasné, že umřu dříve něž ostatní? Je mi jasné, že pokud chci žít, musím už konečně přestat, nakolik ale už mám zničené tělo??Jakou máš šanci na život, když už si to opravdu nedám?Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás a děkuji Vám za dotaz. Byť nejste zdaleka jediná, kdo má podobný problém, dostáváme takových dotazů velmi málo. O to víc mě ten Váš těší!
Máte jasno v tom, co chcete - úplně abstinovat!!! Uvědomujete si, že si pervitinem ničíte zdraví a ráda byste se z toho dostala. Zatím s tím vším bojujete sama, částečně za pomoci rodičů. Už rok se Vám to  velmi úspěšně daří!!! Neužíváte injekčně, ale "pouze" kouříte, neberete denně, ale "pouze" jednou nebo několikrát do měsíce. To všechno si zasluhuje obdiv!!!
Na druhou stranu je Vám samotné ze sebe špatně. Možná si vyčítáte, že se Vám nedaří abstinovat na 100%. Bojujete se svými chutěmi (celkem úspěšně), ale nakonec se stejně sem tam stane, že jim podlehnete. Navíc máte obavy o své zdraví.
Máte nějaký důvod domnívat se, že jste na tom zdravotně špatně? Samozřejmě, že užívání pervitinu zdraví neprospívá. Na druhou stranu to ještě nutně nemusí být tak, že byste se po 10 letech braní (tak jak ho popisujete) nutně musela dožít nižšího věku a měla mít vážné zdravotní problémy.
Je pravda, že pervitin ovlivňuje fungování celého organismu. Abyste zjistila, jak na tom jste, chtělo by to na začátek zajít si k lékaři a udělat některá základní vyšetření. Stejně tak bych na Vašem místě navštívila i psychologa, nebo psychiatra. S užíváním jste začala velmi mladá a může to souviset i s Vaší psychikou - v pozadí užívání mohou být sklony k depresím, úzkosti apod. Užívání se mohlo podepsat i na kondici některých orgánů, včetně mozku. Díky včasné diagnoze a případné léčbě, můžete řadě problémů předejít. Navíc by ve Vašem případě mohla pomoci i psychoterapie. Co myslíte?
V Ostravě funguje občanské sdružení Renarkon, které se věnuje lidem, kteří mají nebo měli problém s drogami. Kdybyste chtěla, můžete se na ně obrátit. Proberou s Vámi Vaši situaci (jak je to s těmi chutěmi a selháními, proberete možnosti lékařských vyšetření - internista, zubař apod., zamyslíte se nad tím, co stojí v pozadí Vašeho braní, budete mít někoho nestranného, kdo Vás vyslechne a komu se můžete svěřit,...) a poradí Vám, co a jak dál. Možná Vám bude stačit podpůrný poradenský kontakt u nich (třeba po dobu několika týdnů či měsíců), možná se rozhodnete pro návštěvu jiného odborníka. Bojíte-li se prozrazení (zmiňovala jste, že si z tohoto důvodu nemůžete dovolit nastoupit do léčby), pak se na první schůzku objednejte s prosbou, že byste chtěla zůstat v anonymitě. Na setkání se pak doptáte na věci, které Vás zajímají. Většina podobných organizací nabízí svoje služba anonymně a není to pro ně problém. Všechny informace, které si na setkání sdělíte podléhají lékařskému tajemství. Není se tedy čeho bát. Protože podobná zařízení nabízí pomoci i rodinám a přátelům těch, kteří drogy užívají, poskytují stáže apod., nemusíte se stydět do takové organizace zajít.
Kontakt na ostravský Renarkon: www.renarkon.cz. Obracela bych se buď na Drogovou poradnu nebo na Kontaktní centrum.
DROGOVÁ PORADNA
Kontaktní osoba:  Mgr. Břetislav Kantor - vedoucí, poradce
Adresa: Mariánskohorská 29/1328, 702 00 Ostrava - Moravská Ostrava
Telefon: 596 638 806
Mobil: 724 154 239
KONTAKTNÍ CENTRUM OSTRAVA
Kontaktní osoba: Bc. Beáta Oravcová, vedoucí centra
Adresa: Halasova 16/661, 703 00 Ostrava -Vítkovice
Telefon: 595 627 005
Mobil: 602 670 789
Bohužel Vám nedokážu dát žádnou jednoduchou radu, jak 100% abstinovat, ani neumím posoudit, jak jste na tom zdravotně. Netuším ani, jaký máte názor na to, někam zajít osobně si o své situaci pohovořit. Proto budu ráda, když mi dáte vědět, jak jste se nakonec rozhodla.
Pro dnešek se s Vámi loučím, držím Vám palce a když bude třeba, ozvěte se.
S pozdravem,
Gabriela Koryntová.