Nevím si rady
Meri
Dobrý den,měla bych dotaz ohledně dcery,která je drogově závislá na pervitinu,byla i v léčebně,ale bohužel se k drogám vrátila,je dospělá a doma už nebydlí,ted je v nemocnici,má něco s ledvinami a chctěla by pomoct,jen že pomohla už jsem ji nespočetněkrát a vždy to dopadlo stejně.Dceří je 18 let.Jak pomoci.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
otázku, kterou si kladete, si klade spousta rodičů. Jste matka a je tedy logické, že chcete dceři pomoci. Na druhou stranu si nejste jistá, kde je ta správná míra. Máte přeci ještě další dvě dcery a i pomáhání musí mít nějaké hranice. Kdy je to ještě pomoc a kdy už se člověk nechává zneužívat, případně pomáhá na úkor sebe či ostatních členů rodiny? Hledání hranice je těžké zejména kvůli emocím - pocit viny, strach o dceru, výčitky, minulá ultimáta,... to všechno se mísí a výsledkem je zmatek. Proto se v podobných situacích doporučuje mít po ruce někoho, kdo není v problému "namočen" tolik jako Vy, ale stojí trochu stranou. Je pro něj pak snadnější zachovat klid a chladnou hlavu, vidět, co se doopravdy děje. Zkusila jste se v tomto směru už na někoho obrátit? Navštívila jste některou z poraden pro rodiče?
Jestli jste tvrzení, že dceři už nikdy nepomůžete, myslela vážně, pak je na místě ho dodržet. Jestli jste ho však řekla jen v návalu zoufalství, můžete ho odvolat. Samozřejmě je však dobré se podobným výhružkám do budoucna vyhnout. Pocity, jako je bezmoc, zoufalství, vyčerpání, vina, strach apod. jsou zcela pochopitelné. Místo dávání ultimát, lze hovořit o nich. Ideální je dopředu mít jasno, kam až jsem ochotná zajít, případně za jakých podmínek svoje předsevzetí změním. slzy, vyčítání ani obviňování v podobných situacích většinou nikam nevedou.
Jak jsem psala na začátku, v podobné situaci nejste sama. Řada rodičů řeší podobné problémy a stejně jako Vy zažívají větší či menší neúspěchy. V poradně pro rodiče byste mohla najít nejen spřízené duše, ale také úlevu a možná i potřebnou inspiraci a energii. Kdybyste stála o kontakt, napište, odkud jste. Pokusila bych se najít někoho ve Vašem okolí, na koho byste se mohla obrátit.
Pro tuto chvíli se loučím a kdyby bylo potřeba, napište znovu.
Zdraví,
Gabriela Koryntová.